Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1229901
Tja!
Vet inte vad jag ska ha som trådrubrik då det är mycket som felar :roll:

Problemet. Under körning kan ABS och bromskrets varningslampan tändas, och sporadiskt slockna. hastighetsmätaren dör och lägger sig på 0km/h och motorn går väldigt hårt, dvs den svara något extremt på gaspådrag. Tänkte att jaja det är väl ABS-boxen som håller på att ge upp, men nu när det har varit halkigt ute så har jag provat att pallnita några gånger när lamporna lyser och ABSen jobbar på fint, dvs den fungerar trots lysande lampor. Det enda som inte fungerar är antispinn, den börjar dock att fungera igen när man startat om motorn.
för någon vecka sedan hände samma symptom plus att denna gången dog även varvräknaren, tog en bild på det hela. Har läst ut felkoder med VIDA och ja det fanns några :roll: Har bild på det också så slipper jag skriva upp varenda en :-)-)

Eftersom att alt detta händer pluss att tankmätaren ibland lever sitt egna lilla liv då felen inträffar får mig att tro att det antingen är fel på CAN kommunikationen eller att instrumenthuset börjar att ge upp. Kom även å tänka på när jag satt å skrev allt detta men kan det möjligen vara tändningslåset?

Bilen det gäller är en S70-99 2,5T :)

Här körde jag i 40km/h
Bild

Felkoderna som var lagrade i samband med att varvräknaren dog.
Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1229974
Rent spontant skulle jag säga ABS-boxen, dels för att dess lampa lyser men även för att hastighetssignal saknas vilken kommer från abs-boxen även på dessa nyare bilar, eller jag har fel!?
Men när man då tar en titt på instrumenthuset så som det är på din första bild där inte ens vägmätare visas så börjar man ju istället misstänka just instrumenthuset.
Kan tyvärr för lite om 99-, men om dessa är liknande V70N så styr ju just huset en hel del.
av SubMarine
#1230232
Instrumenthuset känns ju suspekt kanske främst för att du säger att tankmätaren lever sitt egna liv samt att trippmätare etc visar streck. Det kan vara så att klustret har något fel i sig som gör att det i samma veva sänker CANbussen mellan de andra ECUerna. Iom att ABS fungerar trots fel så kan det ju vara så att klustret tänder varningslamporna bara för att du saknar kommunikation mellan ABS enheten och klustret (hellre varna trots att allt funkar än att inte varna även om det kan finnas ett fel när man inte vet status). Beskrivningen/detaljerna till ABS-felkoderna kan även vara intressant för att kunna ringa in felet ytterligare.

Jag skulle nog se över så att alla kontaktstycken och kablar sitter fast ordentligt i klustret till att börja med. Passa på att mät resistansen mellan CAN Låg och CAN hög om/när du lyfter instrumentpanelen. Du ska ha 60 ohm där när allt är strömlöst.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1230803
Jag får kolla upp det när det blir lite varmare ute :-)-) men misstänker också att det är kombi instrumentet som felar :|
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]