- ons 31 jan 2018, 21:58
#1229726
Hejsan!
Har en Volvo V70R Awd med högt bränsletryck.
Det började med att motorlampan tändes och fick felkod 231 - adaptiv lambda reglering högt.
När vi mätte bränsletrycket så var det uppe på 7bar istället för 3bar som det ska ligga på. Och när jag bytte oljan sist så va den tunn som vatten o stank bensin. Så börjar felsöka och ser att förra ägaren har gjort en egen konstruktion.
Han har kapat bort röret som går över tanken, och ersatt det med en slang istället. Så istället för röret över hela tanken blev
det en slang på 1,5m cirka.
Frågan är nu, kan detta ha någon betydelse tror ni ?
Sitter det någon form av luftning över tanken på original röret ?
Kan denna slangen ha med de oerhört höga bränsletrycket o göra ?
Tänkte ge mig på att byta bränsletryckregulatorn här näst, medan jag väntar på något klokt svar för er :)
Bifogar en bild på hur förra ägaren har gjort.
Röda röret är original
Blåa slangen är ersättning
Tacksam för alla tips o trix
Har en Volvo V70R Awd med högt bränsletryck.
Det började med att motorlampan tändes och fick felkod 231 - adaptiv lambda reglering högt.
När vi mätte bränsletrycket så var det uppe på 7bar istället för 3bar som det ska ligga på. Och när jag bytte oljan sist så va den tunn som vatten o stank bensin. Så börjar felsöka och ser att förra ägaren har gjort en egen konstruktion.
Han har kapat bort röret som går över tanken, och ersatt det med en slang istället. Så istället för röret över hela tanken blev
det en slang på 1,5m cirka.
Frågan är nu, kan detta ha någon betydelse tror ni ?
Sitter det någon form av luftning över tanken på original röret ?
Kan denna slangen ha med de oerhört höga bränsletrycket o göra ?
Tänkte ge mig på att byta bränsletryckregulatorn här näst, medan jag väntar på något klokt svar för er :)
Bifogar en bild på hur förra ägaren har gjort.
Röda röret är original
Blåa slangen är ersättning
Tacksam för alla tips o trix