Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nodevla
#1229726
Hejsan!
Har en Volvo V70R Awd med högt bränsletryck.
Det började med att motorlampan tändes och fick felkod 231 - adaptiv lambda reglering högt.
När vi mätte bränsletrycket så var det uppe på 7bar istället för 3bar som det ska ligga på. Och när jag bytte oljan sist så va den tunn som vatten o stank bensin. Så börjar felsöka och ser att förra ägaren har gjort en egen konstruktion.

Han har kapat bort röret som går över tanken, och ersatt det med en slang istället. Så istället för röret över hela tanken blev
det en slang på 1,5m cirka.
Frågan är nu, kan detta ha någon betydelse tror ni ?
Sitter det någon form av luftning över tanken på original röret ?
Kan denna slangen ha med de oerhört höga bränsletrycket o göra ?

Tänkte ge mig på att byta bränsletryckregulatorn här näst, medan jag väntar på något klokt svar för er :)

Bifogar en bild på hur förra ägaren har gjort.
Röda röret är original
Blåa slangen är ersättning

Tacksam för alla tips o trix


Bild
av mattsson81
#1229766
Svårt å säga men om det är returledningen å den ligger i kläm någon stans så kan det vara orsak till det höga trycket annat är jag som du inne på bränsleitrycksregulatorn
av Nodevla
#1229767
mattsson81 skrev:Svårt å säga men om det är returledningen å den ligger i kläm någon stans så kan det vara orsak till det höga trycket annat är jag som du inne på bränsleitrycksregulatorn
Men om det skulle ligga i kläm, skulle den hålla jämt o fint tryck hela tiden ? Det är de jag går o grubblar på.
Nu när jag mäter trycket, så har den ju fullt tryck precis som BTR inte gör något jobb alls.
av Nodevla
#1231472
Hejsan!
Nu sitter det ny bränsletrycksreglulator på plats, men problemet kvarstod.
Så började felsöka förra ägarens reperation med att han bytt ut rostiga röret mot slang.
Och det visade sig att han klämt bränsleslangen på 2 ställe på 3dm x 2 . Vilket resulterade i att
returen blev helt stopp.
Så till er som ska byta ut röret mot slang, va försiktig med när ni sätter upp tanken så ni inte klämmer
slangen enligt bilden.


Bild

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]