Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
#1228730
volvo 855 t5 startar inte , den drar inte på starten när jag vrider om nyckel , jag har startspärr på den och den blinkar innan och när jag stuckit in pinnen så lyser den konstant men händer inget , jag hör att det klickar typ i bagagen på den har kollat men hittar inget har dragit en ny kabel ner till starten och lagt den på + då går den runt men startar inte så jag förmodar att det finns ingen gnista , men vad kan vara fel på den
av wipwip
#1228921
jag har sett nu att det ska gå att koppla ur denna knasiga plastnyckel , så jag är tacksam om någon vet hur man gör
av wipwip
#1228930
vad jag har fått till mig nu så måste de hänga på startspärren då inte starten snurrar , brukar den att paja på dessa ,
av mattsson81
#1228933
Inte helt ovanligt att eftermarknads larm å startspärrar strular när dom blir lite till åren
modellen du troligen har brukar dock fungera vad jag råkat ut för men nu har dom ju några år till på nacken.
Alldra vanligast är att det har använts kabeltjuvar vid installationen å efter 10-15 år kan det bli okantakt i dom.
om du känner att du måste ha systemet kvar prova å byt ut alla kabeltjuvar mot att löda kablarna. först kan man ju prova å rucka lite på dom för att se om det är okontakt.
Alternativet är ju å koppla ur det å löda ihop dom kablar som är klippta det brukar synas ganska tydligt vilka som ska sitta ihop med vilka.
av wipwip
#1229404
ok men denna startspärr är väll original på denna bil , den är en importbil från tyskland tydligen , jag sätte på en egen koppling på startaen och la den mot pluss då går motorn runt men den startar inte för det , så jag tror inte att startspärren bara kopplar bort starten utan även tändningen så de inte blir någon gnista
av mattsson81
#1229425
plocka bort plasten under ratten å runt rattstången då ser du om där är något som är klippt å skarvat
Brukar skarvas in på kablarna ut från tändningslåset

om det är ett original tillbehör så kan det vara inkopplat mellan original kontaktstycke å tändningslåset då är det inte så troligt att det är dålig installation som ligger bakom utan snarare att själva startspärrs boxen har något internt fel
av mattsson81
#1229459
Det kanske är synd om det räcker med å koppla ur själva startspärrsboxen
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]