Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227589
Startar ej från ena dagen till nästa.
Laddat batteri,
bränslefilter bytt,
bränslepump låter,
gnista till tändstift kommer fram,
bränsle kommer fram,
luft kommer fram (plockat av luftfilter),
startgas given,
tändkablar+fördelarlock OK
Av allt att döma borde den inte ha några problem att starta, så då undrar man ju vad det kan bero på isåfall.
Alla förslag mottages tacksamt!
#1231917
Hej igen!
Uppdatering:
- bytt kamaxelgivare efter tips
- prövat ”skruva-ur-tändstift-och-låta-startmotor-gå-runt”-tipset
- prövat ”droppa-lite-olja-ner-i-cylinder”-tipset

Möjligen att man kan ana lite mer tändvilja, men den startar alltså fortfarande inte.
Hur föreslår ni att jag går vidare?
Tack för all hjälp!
/Lasse
#1231921
Startar den ibland, eller numera stendöd?

Har du felkoder?
Sitter kamremmen rätt?
Har du kompression?
Ger vevaxelgivaren signal?
Hur vet du att bränsle kommer fram?

Fnns tryck i fuelrailen EFTER startförsök UTAN tändning på i mellan?
Om nej på senaste, skulle jag misstänka startspärr.
Jag tror inte det fanns standard -92, men kanske nått eftermonterat larm....
#1232939
UPDATE:
bilen startade i förrgår, efter en hel del envishet och en försvarlig mängd startgas.
Går dock ojämnt, och släpper avgaspuffar vid tomgång (8-900rpm) och upp till ca 2000+rpm då de försvinner. Se film:
[youtube]
[/youtube]
Startade utan problem både igår och ikväll, men avgaspuffarna är kvar.
Förslag på åtgärd för att bli av med dom och få en jämnare gång.
När motorn är kall vill den gärna stanna utan gaspådrag, men efter att den blivit varm tuffar den glatt på i tomgång.
Tack för all hjälp! /Lasse
#1232986
Videouppspelningen funkar inte för mig. =???

Men du beskriver ju dåliga tänddelar, tycker jag.
Eller att den går på 4cyl.

Du skriver att fördelarlock och kablar är ok.
Hur har du förvissat dig om det?
Nya prylar?
Fördelarlocket och rotorn syns ofta om dom är helt kass, men kablarna syns det inte på.

Kablarna kostar ju en slant, så man köper ofta inte nya innan man vet att dom är kass, till gammal bil.
Om man misstänker kablarna kan man använda mitt tejptrick.
Dvs linda två lager eltejp på den styva glasfiberdelen av kablarna som går ner i toppen. Inte på kabeldelen.
Gör så på alla 5. Blev det skillnad byter du kablarna för dom är kass.
Ingen skillnad kan du ta bort tejpen, för felet är någon annanstans.

Vad är skicket på tändstiften?

Har du gjort komp-prov?
En bränd ventil tex, ger dålig komp på en cyl, och då puffar dom på lägre varv, och går rätt på högre.
Svagare totalt sett förvisso.

Vakuumläckage är inte uteslutet heller av din beskrivning.
Då av det större slaget.
Kolla alla vevhusventilationsslangar, tex.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen