Sida 1 av 1

S70 svårtstartad

Postat: lör 20 jan 2018, 15:16
av Baxtex
Hej, min Volvo S70 -99 har blivit lite svårstartad den senaste tiden. Ibland får man hålla in nyckeln flera sekunder för att få den att starta. Startmotorn går runt, men den tänder liksom inte. Har ett nytt och fulladdat batteri och nya tändstift. Original startmotorn bytade jag förra året mot en begagnad.

Är det dags att göra ett Biltema besök för att köpa en ny startmotor?

Re: S70 svårtstartad

Postat: lör 20 jan 2018, 18:56
av MickeM
Vänta lite!
Som du säger:
Baxtex skrev:Startmotorn går runt, men den tänder liksom inte.
Är det dags att göra ett Biltema besök för att köpa en ny startmotor?
Vad får dig att tro att startmotorn är boven till att motorn inte tänder?
Kanske:
1. Går den väldigt sakta, som dåligt batteri, trots bra batteri?
2. Eller bara för att startmotorn måste dra runt motorn i flera sekunder innan den startar.

Svar om 1.
Kanske startmotorn som är dålig och drar för mycket ström.
Batterianslutningar och startmotorns anslutningar samt kablar imellan kontroleras först.

Svar om 2.
Inga fel på startmotorn! Den bara drar runt motorn.

Re: S70 svårtstartad

Postat: lör 20 jan 2018, 19:14
av Baxtex
MickeM skrev:Vänta lite!
Som du säger:
Baxtex skrev:Startmotorn går runt, men den tänder liksom inte.
Är det dags att göra ett Biltema besök för att köpa en ny startmotor?
Vad får dig att tro att startmotorn är boven till att motorn inte tänder?
Kanske:
1. Går den väldigt sakta, som dåligt batteri, trots bra batteri?
2. Eller bara för att startmotorn måste dra runt motorn i flera sekunder innan den startar.

Svar om 1.
Kanske startmotorn som är dålig och drar för mycket ström.
Batterianslutningar och startmotorns anslutningar samt kablar imellan kontroleras först.

Svar om 2.
Inga fel på startmotorn! Den bara drar runt motorn.
1) Man hör väl om den går långsamt? Den låter som vanligt i mina öron. Visst batteriet kan ju ha fabriksfel, annars står bilen alltid i garage, laddar det med laddare var 4 månad eller något. Anslutningarna på batteriet är hela och rena, kabelbrott kan det ju vara iof.

2)
Ja tänker mest att den inte gjort det tidigare. Hade dessutom en 850 innan som rullade 50 000 mil utan det problemet. Behöver såklart inte vara samma.

Re: S70 svårtstartad

Postat: lör 20 jan 2018, 23:17
av MickeM
Eftersom startmotorn fungerar som vanligt, så är den ju inte felet.
Allt den gör är ju att dra runt motorn mekaniskt.
Att den sen ska starta, är det annat som ser till.

Dvs, tar det extra tid för motor att tända (starta) är ju felet någon annanstans.

Tidiga 1999 har ännu fördelare med plastlock som blir dåliga, och för är en bra början att kolla upp.

Annars: Gasspjället, (om du har elektroniska typen) bränslepump inkl relä, tändstift ,LMM Vev/kamaxelsensor, mm, mm.

Att få felkoder utlästa är en bra början.
Byta grejer bara på måfå eller internetgissning blir dyrt.

Byta ett fördelarlock, rotor och tändstift är service, och aldrig bortkastat. (Om du har fördelarlock)

Skriv gärna vad du har för motor.
140hk, 144hk, 170hk, 165hk, eller turbo. ...?
Du kan ju ha en Diesel tom, och då kan det vara helt andra saker.....

Re: S70 svårtstartad

Postat: sön 21 jan 2018, 09:26
av Baxtex
MickeM skrev:Eftersom startmotorn fungerar som vanligt, så är den ju inte felet.
Allt den gör är ju att dra runt motorn mekaniskt.
Att den sen ska starta, är det annat som ser till.

Dvs, tar det extra tid för motor att tända (starta) är ju felet någon annanstans.

Tidiga 1999 har ännu fördelare med plastlock som blir dåliga, och för är en bra början att kolla upp.

Annars: Gasspjället, (om du har elektroniska typen) bränslepump inkl relä, tändstift ,LMM Vev/kamaxelsensor, mm, mm.

Att få felkoder utlästa är en bra början.
Byta grejer bara på måfå eller internetgissning blir dyrt.

Byta ett fördelarlock, rotor och tändstift är service, och aldrig bortkastat. (Om du har fördelarlock)

Skriv gärna vad du har för motor.
140hk, 144hk, 170hk, 165hk, eller turbo. ...?
Du kan ju ha en Diesel tom, och då kan det vara helt andra saker.....
Jo det är ju sant. Men kan inte Solenoid bli dålig?

Fördelare, rotor och allt det där är nog original, tror det är plast. Kan ju vara värt ett byte.

Gasspjället är inte elektroniskt, bränslepumpen låter iaf men det säger ju inte så mycket, reläet har jag inte kollat, tändstiften är nya, kamaxelsensorn gick sönder för ett år sedan, fick motorkodslampan, kollade koder och bytade den. Då lät det även på ett visst sätt, inte likadant som nu.

Motorn i fråga är den klena på 125hk.

Re: S70 svårtstartad

Postat: sön 21 jan 2018, 10:25
av MarcusJ
Baxtex skrev:
MickeM skrev:Eftersom startmotorn fungerar som vanligt, så är den ju inte felet.
Allt den gör är ju att dra runt motorn mekaniskt.
Att den sen ska starta, är det annat som ser till.

Dvs, tar det extra tid för motor att tända (starta) är ju felet någon annanstans.

Tidiga 1999 har ännu fördelare med plastlock som blir dåliga, och för är en bra början att kolla upp.

Annars: Gasspjället, (om du har elektroniska typen) bränslepump inkl relä, tändstift ,LMM Vev/kamaxelsensor, mm, mm.

Att få felkoder utlästa är en bra början.
Byta grejer bara på måfå eller internetgissning blir dyrt.

Byta ett fördelarlock, rotor och tändstift är service, och aldrig bortkastat. (Om du har fördelarlock)

Skriv gärna vad du har för motor.
140hk, 144hk, 170hk, 165hk, eller turbo. ...?
Du kan ju ha en Diesel tom, och då kan det vara helt andra saker.....
Jo det är ju sant. Men kan inte Solenoid bli dålig?

Fördelare, rotor och allt det där är nog original, tror det är plast. Kan ju vara värt ett byte.

Gasspjället är inte elektroniskt, bränslepumpen låter iaf men det säger ju inte så mycket, reläet har jag inte kollat, tändstiften är nya, kamaxelsensorn gick sönder för ett år sedan, fick motorkodslampan, kollade koder och bytade den. Då lät det även på ett visst sätt, inte likadant som nu.

Motorn i fråga är den klena på 125hk.
Då börjar du med att byta till nya tändkablar, nytt fördelarlock och ny rotor. Se till att koppla tändkablarna till rätt cylindrar bara. När byttes bränslefiltret senast?

Re: S70 svårtstartad

Postat: sön 21 jan 2018, 14:35
av Baxtex
MarcusJ skrev:
Baxtex skrev:
MickeM skrev:Eftersom startmotorn fungerar som vanligt, så är den ju inte felet.
Allt den gör är ju att dra runt motorn mekaniskt.
Att den sen ska starta, är det annat som ser till.

Dvs, tar det extra tid för motor att tända (starta) är ju felet någon annanstans.

Tidiga 1999 har ännu fördelare med plastlock som blir dåliga, och för är en bra början att kolla upp.

Annars: Gasspjället, (om du har elektroniska typen) bränslepump inkl relä, tändstift ,LMM Vev/kamaxelsensor, mm, mm.

Att få felkoder utlästa är en bra början.
Byta grejer bara på måfå eller internetgissning blir dyrt.

Byta ett fördelarlock, rotor och tändstift är service, och aldrig bortkastat. (Om du har fördelarlock)

Skriv gärna vad du har för motor.
140hk, 144hk, 170hk, 165hk, eller turbo. ...?
Du kan ju ha en Diesel tom, och då kan det vara helt andra saker.....
Jo det är ju sant. Men kan inte Solenoid bli dålig?

Fördelare, rotor och allt det där är nog original, tror det är plast. Kan ju vara värt ett byte.

Gasspjället är inte elektroniskt, bränslepumpen låter iaf men det säger ju inte så mycket, reläet har jag inte kollat, tändstiften är nya, kamaxelsensorn gick sönder för ett år sedan, fick motorkodslampan, kollade koder och bytade den. Då lät det även på ett visst sätt, inte likadant som nu.

Motorn i fråga är den klena på 125hk.
Då börjar du med att byta till nya tändkablar, nytt fördelarlock och ny rotor. Se till att koppla tändkablarna till rätt cylindrar bara. När byttes bränslefiltret senast?
Förra våren.

Re: S70 svårtstartad

Postat: sön 21 jan 2018, 18:56
av MickeM
Baxtex skrev:Men kan inte Solenoid bli dålig?
Abslout kan kontakten i solenoiden bli dålig, men då skulle startmotorn vara svag, eller inte fungera alls.
Bara klicka.
Med kärvande bendixdrev så kan elmotorn snurra utan att dra runt själva bilmotorn.
Friläge liksom.
Men det är ju inte dom symptomen du har, eller hur?

Du säger ju att startmotorn fungerar, men det tar extra lång tid för motorn att starta!
Då är INTE startmotorn felet!

Om det däremot inte händer någonting när du vrider nyckeln, eller bara ett klickande ljud, eller enbart frisnurrande startmotor, så är nog felet i den.
Men så beskriver du ju inte felet.

Är inte fördelarlock och rotor bytt på länge, så är det en bra början.
Kablarna kan ju bytas också, men då skulle du ha misständningar, snarare än lång tid för att starta.