- sön 07 jan 2018, 23:09
#1223381
Tillagd information:
Jag var ute och undersökte bilen tidigare i dag. Den hissades upp på pallbockar och hela underredet gick jag igenom. Ett oljud som kom från mitten av bilen kunde lokaliseras till en värmeplåt som hade lossnat, men trots att detta åtgärdades återstår rasslandet från växellådan (eller vad det nu är).
Framtill kunde jag konstatera att det finns ett ringa läckage. Läckaget härstammar vad det gick att se från växellådan. En ensam och väldigt liten vekling till droppe syntes, men i övrigt var det nästintill bara mörk beläggning (som jag förmodar beror på intorkad olja). Den ensamma halvdroppen var av en oljetyp som såg fullkomligt ren och genomskinlig ut och baserat på lukten tycks det röra sig om transmissionsolja, för den hade den där kategoriska starkare lukten och inte den sötare/unknare som kommer från motorolja. Jag kände väl igen lukten från mopedtiden när det byttes transmissionsolja på vesporna.
Utbredningen och storleken på oljeläckaget sträckte sig ungefär med storleken av en energidrycksburk över undersidan på växellådan, varav endast storleken av en femkrona såg ut att vara färsk fukt. Dock syntes också färgskiftningar på subframen/hjälpramen, men det verkade lika gärna kunna vara vatten från när bilen kördes till platsen där jag hissade upp den.
I övrigt ryckte och slet jag i allting. Jag kunde inte känna något glapp eller spel i någonting alls, vare sig i hjullager, drivknutar, axlar, stabilisatorstag eller liknande. Inte heller när hjulen snurrades lät det någonting från växellådan, men förmodligen är jag för svag för att med handkraft kunna få i gång en rotation som skulle framkalla oljudet.
Så vad kan det vara? Är det växellådan som är på väg att ge upp? Kan en för låg oljenivå i växellådan leda till rassel på de mittersta växlarna?
Jag kollade lite i VIDA under deras felsökningsflik och där fanns två typer av beskrivningar för problem med rassel respektive skrammel från M56. Dock skrevs det med beskrivningar som inte riktigt stämde överens med det jag upplever. De talade om rassel på ettan, tvåan och trean och ljud som framför allt hördes i tunnlar, när man kör in i garage och intill väggar, medan jag som rubriken säger har rassel på tvåan, trean och framför allt fyran vid all körning. Deras lösning var för övrigt att byta växellåda.
Efter nedsänkningen körde jag en sväng och samma symtom som i går visade sig. Det rasslar lågt på tvåan, lite mer på trean och mycket på fyran. På ettan och femman låter det ingenting alls. Kopplingspedalen känns bra och kopplingen rycker ingenting, och inte heller slirar den. Rullar man med kopplingspedalen nedtryckt är växellådan knäpptyst, men så fort som kopplingspedalen börjar släppas efter uppstår ett rassel och ljudet avtar respektive återkommer om man trycker pedalen ned, släpper efter, trycker, släpper efter. Vidare kändes det som att ljudet ändrade karaktär med tiondels sekunders mellanrum om man duttar på gaspedalen på växel fyra.
Kanske är det något lager någonstans? Vad tror ni?
-------------
Hej!
Flertalet trådar har skapats om min Volvo S40, men nu har jag införskaffat en Volvo S70 som är tänkt att ersätta den förstnämnda. Bilen som avses i den här tråden är en Volvo S70 2.5L med 144 hästkrafter och den är av årsmodell 1999. Den är manuell (som nog framgår) och det är såvitt jag har förstått en M56-låda. Det sitter det vajerstyrda gasspjället och således är det den 'gamla' motorn. I det stora hela är bilen fantastiskt fin och välbehållen, med många delar utbytta och ständigt servad på verkstad. Den har rullat strax över 30 000 mil.
Vid provkörningen kändes den problemfri och det gjorde den egentligen hela vägen hem också (strax över 20 mil). Jag upplever i sak inga symtom på att någonting är fel, förutom ett oljud som jag skulle vilja åtminstone få reda på vad det är.
Symtom och beteende:
- Det rasslar (tänk metallskrap eller liknande ljud) vid såväl motorbroms som acceleration på växel 2, 3 och 4.
- På växel 1 och 5 är den knäpptyst.
- Vid stillastående med motorn i gång, antingen i neutral eller med koppling + växel är den tyst.
- Frikopplar man eller rullar på neutral upphör oljudet.
Spontant tänker jag att det är någonting i drivlinan, men jag kan inte specifikt gissa på något, utan tänker mig att allt från drivknut till någonting in i växellådan skulle kunna orsaka detta. Vad har ni för tankar och funderingar? Var börjar jag att felsöka?
Min plan är att byta ut bussningarna i det övre motorfästet och bussningarna i momentstaget inom kort, för jag upplever att motorn sitter alltför löst. Särskilt när jag i min andra S70 (jag har en som är vinterförvarad för stunden) har vant mig vid Powerflex Black Series.
Sedan har jag en snabb fråga också:
Vad sitter det för motorstyrningssystem i de fordon med sugmotorn på 144 hästkrafter?
Jag har nämligen tillgång till såväl VOL-FCR som VIDA-DiCE och tänkte koppla upp mig för att läsa eventuella koder i motorn. Fast 99:orna är ju dock jäkligt speciella, så varken VOL-FCR eller VIDA-DiCE kanske fungerar i det här fallet? Jag har dock tillgång till en universalläsare också som stöder flertalet protokoll, men den läser endast motor och inte övriga system.
Ha en fortsatt trevlig kväll! Allt gott!
Jag var ute och undersökte bilen tidigare i dag. Den hissades upp på pallbockar och hela underredet gick jag igenom. Ett oljud som kom från mitten av bilen kunde lokaliseras till en värmeplåt som hade lossnat, men trots att detta åtgärdades återstår rasslandet från växellådan (eller vad det nu är).
Framtill kunde jag konstatera att det finns ett ringa läckage. Läckaget härstammar vad det gick att se från växellådan. En ensam och väldigt liten vekling till droppe syntes, men i övrigt var det nästintill bara mörk beläggning (som jag förmodar beror på intorkad olja). Den ensamma halvdroppen var av en oljetyp som såg fullkomligt ren och genomskinlig ut och baserat på lukten tycks det röra sig om transmissionsolja, för den hade den där kategoriska starkare lukten och inte den sötare/unknare som kommer från motorolja. Jag kände väl igen lukten från mopedtiden när det byttes transmissionsolja på vesporna.
Utbredningen och storleken på oljeläckaget sträckte sig ungefär med storleken av en energidrycksburk över undersidan på växellådan, varav endast storleken av en femkrona såg ut att vara färsk fukt. Dock syntes också färgskiftningar på subframen/hjälpramen, men det verkade lika gärna kunna vara vatten från när bilen kördes till platsen där jag hissade upp den.
I övrigt ryckte och slet jag i allting. Jag kunde inte känna något glapp eller spel i någonting alls, vare sig i hjullager, drivknutar, axlar, stabilisatorstag eller liknande. Inte heller när hjulen snurrades lät det någonting från växellådan, men förmodligen är jag för svag för att med handkraft kunna få i gång en rotation som skulle framkalla oljudet.
Så vad kan det vara? Är det växellådan som är på väg att ge upp? Kan en för låg oljenivå i växellådan leda till rassel på de mittersta växlarna?
Jag kollade lite i VIDA under deras felsökningsflik och där fanns två typer av beskrivningar för problem med rassel respektive skrammel från M56. Dock skrevs det med beskrivningar som inte riktigt stämde överens med det jag upplever. De talade om rassel på ettan, tvåan och trean och ljud som framför allt hördes i tunnlar, när man kör in i garage och intill väggar, medan jag som rubriken säger har rassel på tvåan, trean och framför allt fyran vid all körning. Deras lösning var för övrigt att byta växellåda.
Efter nedsänkningen körde jag en sväng och samma symtom som i går visade sig. Det rasslar lågt på tvåan, lite mer på trean och mycket på fyran. På ettan och femman låter det ingenting alls. Kopplingspedalen känns bra och kopplingen rycker ingenting, och inte heller slirar den. Rullar man med kopplingspedalen nedtryckt är växellådan knäpptyst, men så fort som kopplingspedalen börjar släppas efter uppstår ett rassel och ljudet avtar respektive återkommer om man trycker pedalen ned, släpper efter, trycker, släpper efter. Vidare kändes det som att ljudet ändrade karaktär med tiondels sekunders mellanrum om man duttar på gaspedalen på växel fyra.
Kanske är det något lager någonstans? Vad tror ni?
-------------
Hej!
Flertalet trådar har skapats om min Volvo S40, men nu har jag införskaffat en Volvo S70 som är tänkt att ersätta den förstnämnda. Bilen som avses i den här tråden är en Volvo S70 2.5L med 144 hästkrafter och den är av årsmodell 1999. Den är manuell (som nog framgår) och det är såvitt jag har förstått en M56-låda. Det sitter det vajerstyrda gasspjället och således är det den 'gamla' motorn. I det stora hela är bilen fantastiskt fin och välbehållen, med många delar utbytta och ständigt servad på verkstad. Den har rullat strax över 30 000 mil.
Vid provkörningen kändes den problemfri och det gjorde den egentligen hela vägen hem också (strax över 20 mil). Jag upplever i sak inga symtom på att någonting är fel, förutom ett oljud som jag skulle vilja åtminstone få reda på vad det är.
Symtom och beteende:
- Det rasslar (tänk metallskrap eller liknande ljud) vid såväl motorbroms som acceleration på växel 2, 3 och 4.
- På växel 1 och 5 är den knäpptyst.
- Vid stillastående med motorn i gång, antingen i neutral eller med koppling + växel är den tyst.
- Frikopplar man eller rullar på neutral upphör oljudet.
Spontant tänker jag att det är någonting i drivlinan, men jag kan inte specifikt gissa på något, utan tänker mig att allt från drivknut till någonting in i växellådan skulle kunna orsaka detta. Vad har ni för tankar och funderingar? Var börjar jag att felsöka?
Min plan är att byta ut bussningarna i det övre motorfästet och bussningarna i momentstaget inom kort, för jag upplever att motorn sitter alltför löst. Särskilt när jag i min andra S70 (jag har en som är vinterförvarad för stunden) har vant mig vid Powerflex Black Series.
Sedan har jag en snabb fråga också:
Vad sitter det för motorstyrningssystem i de fordon med sugmotorn på 144 hästkrafter?
Jag har nämligen tillgång till såväl VOL-FCR som VIDA-DiCE och tänkte koppla upp mig för att läsa eventuella koder i motorn. Fast 99:orna är ju dock jäkligt speciella, så varken VOL-FCR eller VIDA-DiCE kanske fungerar i det här fallet? Jag har dock tillgång till en universalläsare också som stöder flertalet protokoll, men den läser endast motor och inte övriga system.
Ha en fortsatt trevlig kväll! Allt gott!
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama