Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1222141
Hej.

Det är verkligen köpläge på V70, S70 och sena 850 just nu. Får ju en till synes fin vagn för inga pengar alls. Jag är lite halvt på jakt efter en S70 (alt. V70, men då ska den verkligen vara fin) bara för att ha en hyfsat "modern" bruksbil att tillgå vid lite längre resor. 140/170hk med manuell låda. Jag hade en V70 -99 för 10år sedan, tyvärr med automat, annars hade jag nog haft kvar den ännu. :evil:

Hur står sig dessa bilar mot rost nu när dom börjar bli till åren? Finns det några typiska rostfällor på dom som man bör granska vid köp? Även fast dom är billiga så vill man inte köpa på sig en massa jobb.... :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1222169
Överlag klarar dom sig bra, men allt beror ju på hur den sköts. Det finns väl inga direkta typ-ställen det rostar på utöver det vanliga(t ex trösklar, infästning för bakvagn etc, och givetvis just den bulten du måste bort med ;) ), förutom möjligtvis framskärmarna. Dom har en benägenhet att börja rosta mellan blinkers och hjulhus, innifrån.
av S80_140HK
#1222170
Det låter ju lovande. :)

Infästningen för bakvagnen, hur ser konstruktionen ut där? Är det något som är svetsat i karossen som rostar, eller vad är problemet?
av Volvosson
#1222261
Bakre skärmkanter är ett mysko område på dessa bilar.

På de flesta av dessa bilar blir det aldrig nån rost där - Oavsett skötsel.
Men, av någon anledning rostar vissa exemplar ganska hårt i bakre skärmkanterna.

Första gången jag såg detta 2001 trodde jag knappt mina ögon. Det var en pedantskött
850 kombi -97 med under 3000 mil på mätaren. Hela bilen i perfekt skick förutom rost
i båda bakre skärmkanters hundben. Det var tydligt att rosten åt sej inifrån och ut.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1222290
varför inte satsa på den trevliga 2,4 T istället. Klart mycket roligare än sugmotor :D
Glöm inte kolla rost på bagageluckan. Speciellt vid listen i nerkant på rutan. Många ink jag tar bort listen för minimera risken för massa rost :D
av MickeM
#1222298
S80_140HK skrev:Det låter ju lovande. :)

Infästningen för bakvagnen, hur ser konstruktionen ut där? Är det något som är svetsat i karossen som rostar, eller vad är problemet?
Det är sällan själva karrossen som rostar vid bakvagnsinfästningen, utan den stödplåt som sitter skruvad där.

Fastrostade skruvar förekommer, mer och mer pga ålder, och kan ställa till enkla reparationer.
Detta är generellt bland ALLA bilar.

Rost annat än kosmetisk är otroligt sällan problem. Framskärmar har nämnts, framkant av huven kan se tråkig ut, och bakluckorna kan se rent sorgliga ut på V70, men på S70 är det plast från handtaget och neråt. Något man tog med sig i V70N, som också fick alu i huven.

Stora oljeläck mellan motor och låda, samt dålig funktion av koppling är sämsta felen på dessa.
Kostsamt med kopplingsbyte. (Som det blir med de felen)
Räkna med ca 10-12,000kr
"Olje-svett" har om flesta.

Kamremsbyte är inte svindyrt. Kanske 3000kr.

Gasspjällsproblem förekommer 1999-2000 och kostar rumt 4000kr med renoverat och uppdaterat spjäll.
Färdigkrånglat sen!

Annars är dom ganska pålitliga, bekväma, och krocksäkra, bilar, vilket gör dom väldigt prisvärda.

Nybesiktad nyskattad i bruksskick för 10-12,000kr för V70 är inte omöjligt.
S70 är billigare.

Köparens marknad!
Men det finns dom som på allvar tror att just deras ex är värt 20,000kr bara för att den är nyvaxad och "alltid handtvättad". Typ.

Välj då hellre en lite dyrare med bra servicehistorik, och dokumenterat dyra reparationer nygjorda (tex koppling), än en upppolerad dito med färre mil.
Milen är inget bekymmer alls, (+50,000mil orörd motor o låda är inte ovanligt) och de flesta ser bra ut nypolerade.

Eftersom dom är så många, finns också reservdelar "överallt".
av S80_140HK
#1222388
Tack för alla svar! :)

Jag har bestämt mig, nästa bil får bli en 70-serie. Har åkt 740/940 i några år, innan dess hade jag nyare bilar (med massa problem...). 70-serien känns som en bra kompromiss mellan nytt/gammalt och ofta mer utrustade än en 940.

Hoppas man hittar ett ex med fungerande AC :)
Nexus skrev:varför inte satsa på den trevliga 2,4 T istället. Klart mycket roligare än sugmotor :D
Glöm inte kolla rost på bagageluckan. Speciellt vid listen i nerkant på rutan. Många ink jag tar bort listen för minimera risken för massa rost :D
Enkelt, jag är snål. Med en 140/170 hästare är det ingen idé att gasa :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1222403
S80_140HK skrev:Enkelt, jag är snål. Med en 140/170 hästare är det ingen idé att gasa :lol:

Mjae, du tänker lite fel där... Du lär gasa desto mer med dom klenare motorerna för att uppnå liknande prestanda som en turbo, och då med betydligt mer bränsle förbrukat.

En välservad manuell T5 -97a... eller mer specifikt min :lol: , går att köra på 0.73l/m landsväg utan större koncentration - ännu lägre om man verkligen vill. Min personliga preferens av körning förbrukar mellan 0.83 och 0.85 landsväg.

Stadskörning så dricker dom desto mer dock, oavsett hur man kör. Själv kör jag itne mycket stadskörning, men dom gånger jag gör det brukar det landa på 1.1-1.2l/mil

Visst, på en turbo har du ju 2 extra komponenter som kan - eller kommer - gå sönder, nämnligen just turbon och tillhörande magnetventil. Och det kostar ju en slant att åtgärda.

Givetvis köper du den motor du vill ha, men om det bara är förbrukningen du funderar över så råder jag dig till att tänka om :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1222405
Lucif3r skrev:
S80_140HK skrev:Enkelt, jag är snål. Med en 140/170 hästare är det ingen idé att gasa :lol:

Mjae, du tänker lite fel där... Du lär gasa desto mer med dom klenare motorerna för att uppnå liknande prestanda som en turbo, och då med betydligt mer bränsle förbrukat.

En välservad manuell T5 -97a... eller mer specifikt min :lol: , går att köra på 0.73l/m landsväg utan större koncentration - ännu lägre om man verkligen vill. Min personliga preferens av körning förbrukar mellan 0.83 och 0.85 landsväg.

Stadskörning så dricker dom desto mer dock, oavsett hur man kör. Själv kör jag itne mycket stadskörning, men dom gånger jag gör det brukar det landa på 1.1-1.2l/mil

Visst, på en turbo har du ju 2 extra komponenter som kan - eller kommer - gå sönder, nämnligen just turbon och tillhörande magnetventil. Och det kostar ju en slant att åtgärda.

Givetvis köper du den motor du vill ha, men om det bara är förbrukningen du funderar över så råder jag dig till att tänka om :)
Eventuell skillnad i förbrukning beror nog om något på om de är olika utväxlade snarare än effekten i sig. Mina två 850or med 170 hk motorn har båda gått lätt att köra runt 0,7 på landsväg och 0,85 i stan/på motorväg.

Glömde den största faktor oavsett motor: föraren ;-)
av S80_140HK
#1222417
Jag menade att jag känner mig själv, finns det effekt så ligger man gärna och laddar på lite och gasar osv... :oops: :lol: Klart det går mer sås då.
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]