Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1222527
S80_140HK skrev:Hur är det förresten med felkoder på dessa, kan man läsa ut det med VIDA/DICE?
Provade läsa ut min S70 -00, det gick alldeles utmärkt!

Mike
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1222556
Lucif3r skrev:99-00("nya" motorn med elektroniskt spjäll osv) kan läsas med VIDA/DiCE
96-98 GLT/turbo(motronic 4.4) kräver vol-fcr
96-98 10V 140hk(fenix 5.2) kräver hemmabyggd blinkdiod för motorkoder, vol-fcr för kringutrustning(abs, ecc etc)
-95 går att läsa ut med en diod och en knapp monterad i motorrummet.
av Familjebilen
#1223399
Volvosson skrev:Bakre skärmkanter är ett mysko område på dessa bilar.

På de flesta av dessa bilar blir det aldrig nån rost där - Oavsett skötsel.
Men, av någon anledning rostar vissa exemplar ganska hårt i bakre skärmkanterna.

Första gången jag såg detta 2001 trodde jag knappt mina ögon. Det var en pedantskött
850 kombi -97 med under 3000 mil på mätaren. Hela bilen i perfekt skick förutom rost
i båda bakre skärmkanters hundben. Det var tydligt att rosten åt sej inifrån och ut.
Detta kan jag instämma med.

Jag brukar kika på S- och V70 när jag är ute och på de allra flesta är det som du säger ingen rost. För egen del har jag nu två stycken S70 (båda med över 30 000 mil på mätaren) och båda är välskötta av tidigare ägare. Den ena av dem är oerhört väl omhändertagen, med vinterförvaring, ständig vaxning och tvätt, säkert många hundratusentals kronor nedplöjt i den och så vidare, och likt förbannat har den fått rostangrepp på höger bakskärm.

Min avsikt är att lämna in bilen för att byta båda bakre skärmkanter, för i övrigt är den inte rostig någonstans alls med undantag för en ytterst liten bubbla bakom dess skärmblinkers, och det gäller även bruksbilen som inte heller den har en endaste tendens till rost någonstans. Faktum är att Volvo tycktes lyckas väl med rostskyddet på dessa bilar.
av S80_140HK
#1234735
Haha, lyfter min egen tråd nu när jag faktiskt har köpt en S70 -99.....

Blev lite panik då min bruksbil (940) råkade ut för en havererad styrväxel....

Så valet föll alltså på en S70 TDI -99 som är lagom inkörd med bara 50.000mil.... :lol: :lol:

1500 spänn gav jag....

Ohyggligt fin i karossen, den enda synliga rosten är strax ovanför höger bakljus. Går som en klocka i både motor och automatlåda. Tanken är en rejäl service av bromsar, motor och sköljning av automatlådan. Blir en perfekt andrabil sen :)
av S80_140HK
#1234755
Ja just det. Sitter ju som sagt tomatlåda i den där. Om man endast har en Winter-knapp på växelväljaren (istället för Sport, Eco och winter) så har man väl AW55-50 va? Och visst är det väl så att den kräver olja som uppfyller JWS3309?
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]