Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1220658
[För lösning se botten på detta inlägget]

Farsans S70 vägrar starta.
(Reg år 1997, 2435cc, B5254S, 125kW, Automat)
Vi har felsökt en hel del nu men saknar uppslag.

Vad som hände
Bilen dog mitt under körning.

Följande har kontrollerats
* Första kontrollen med OBD-II (Bluetooth -> Android Torque) gav felkoder som pekade på feltändning i flera cylindrar m m.. Efterföljande kontroller visar inga felkoder efter första kod-rensingen.
* Bränslepump - Kopplade loss efter filter. Nyckel dras till tändläge så pumpas bensin någon sekund innan det slutar. Dock ingen aning om exakt tryck.
* Bensin fram till spridare - Tryckt på ventilen och bensin sprutade ut.
* Gnista - Tagit ut tändstift och försökt starta. Gav synlig gnista.
* Bensin i cylinder - Tveksamt. Svag doft när man sticker ner näsan. Dock är tändstift snustorrt.
* Kamrem - Hel
* Position kugghjul - ett för vevaxel och två för kamaxlar i korrekt position enligt hack / markeringar
* Vevaxel - går att rotera för hand med hylsnyckel (hjul av etc etc för att komma åt)
* Spänningsmatning spridare - Konstant 6V även när tändningsnyckel inte sitter i.

Saker vi kontrollerat men inte har information om vilka värden som är normala:
* Kamaxelgivare - Ingen kombination av de 3 stiften gav något värde på resistans med multimeter
* Vevaxelpositionsgivare - Gav 400 Ohm med multimeter

Någon som har tips / erfarenhet om vad som kan vara fel eller vad vi bör kontrollera?
Även tips på metoder att testa spridarna, givare etc mottages med tacksamhet.

[Lösning]
Kort och gott så fick både jag och farsan smäll på fingrarna när vi fnyste lite lätt åt de svar vi fick i denna tråden.
Felet låg nästan i fördelardosan.
Det var en packning som läckte olja in i fördelardosan och på så sätt skapade ledning mellan punkter där det inte skulle kunna gå strömmar.
Kort och gott en rengöring av fördelardosan, packningsbyte och oljebyte gjorde systen och hon startar perfekt numera.
Bilagor
Screenshot_20171221-204843.png
Screenshot på de felkoder som visades vid första kontrollen efter att bilen inte gick att få igång igen.
Screenshot_20171221-204843.png (531.55 KiB) Visad 260 gånger
Senast redigerad av 2 Mindlight, redigerad totalt 0 gång.
#1220827
Startar den till, men dör omedelbart?

Om signal från kamaxelgivaren uteblir, stannar bränslepumpen. Även under färd, men felet uppstår vanligen vid start. Men bara vanligast.
Vid start känner den inte av motorns rotation och pumpen stannar precis som om man bara vrider till tändningen.

Har du gnista på stiften tvivlar jag på fördelaren eller vevaxelgivaren. Lätt att kolla fördelaren dock.

Punpreläet tvivlar jag också på om pumpen startar först i nån sekund som den ska.

Antennringen stannar inte bilen under färd.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]