Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
#1217518
Idag hände något mycket märkligt och tragiskt - Blå tvärdog.
Den har inte haft några direkta startproblem tidigare, kunnat hacka lite mer när motorn varit halvvarm när man börjat köra, men själva starten har det aldrig varit något problem med. Tills idag.
Pappa körde den lite fram och tillbaka på tomten för att flytta grejer/släp kors och tvärs - inga problem. Sen skulle han köra med det ena släpet till tippen, och så precis utanför tippen - pang så bara tvärdog den. När han sedan försökte starta så "hackade den till", startade i 2-3 sekunder, för att sedan tvärdö igen. Alltså det hände uppenbarligen någonting när man vred om nyckeln, men man kunde inte köra bilen, och den tvärdog direkt igen.
När skiten senare bogserades hem, och pappa började undersöka saker och ting närmare, visade det sig att batteriet verkade stendött, trots 7 h laddning dessutom? ?:-/
Förövrigt hade han två huvudteorier till det inträffade: Startspärr eller bränslerelä. Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1217530
Jag känner igen fenomenet, där 850 blivit varm och sedan hackat för att sedan dö och där felet varit taskig rotor och/eller fördelarlock. Jag säger inte att det är felet i ert fall, men generellt när en maskin inte startar så börjar man kolla om det finns gnista. Ingen gnista = tjall med tändsystemet. Finns gnista = fel på bränslesystemet.
Jag skulle börja med att spruta startgas i luftintaget för att se om den hoppar igång (med kall motor). Om den inte vill så ligger felet troligen på tändsidan.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]