Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#1217475
Hej.
Jag har en 850 96:a där jag skulle byta lampor i mätarhuset så jag tog bort instrumentbrädan för att komma åt.
Jag tog loss batteriet innan jag började och sen kopplade jag ur airbagen på passagerarsidan
ovanför handskfacket. Sen när jag kopplade in allt och kopplade in batteriet de sista ja gjorde.
När jag startade bilen så lös SRS lampan så ja åkte till en mindre verkstad som kopplade in sin dator men han kunde inte hitta nån felkod
Sen idag så tändes även lampan för styrenheten. Är hela styrenheten kass då eller kan de räcka att bilia kopplar in sin dator och kan släcka felen?
Mvh Mathias
av MickeM
#1217484
Vadå lampan för styrenhen?
Du har flera styrenheter, om än få, mot nyare bilar.

Srs är en styrenhet.
ECM är motorns styrenhet.
ECC är klimatens styrenhet.
ABS är en egen styrenhet.
TCM är den ev automatlådans styrenhet.

Osv....
av Mattson
#1217491
Hej.
Ja kom ihåg fel ord.
Varningslampan för fel på motorelektroniken och SRS lampan lyser.
Lampan för motorelektronik är en triangel med ett A i utan det horisontella sträcket.
I instruktionsboken betyder felet diagnossystemet för bränsle eller tändsystemet har upptäckt ett fel.
Kan de felet bli om t.ex lamdasonden inte funkar?
De står att denna varningslampas fel kan göra att motorn förmodligen inte uppfyller gällande avgasreningsbestämmelser.
Mvh Mathias
av MrPontus
#1220392
har du fått ordning på bilen?
om versktan inte får upp SRS koder då har dom antingen fel typ av läsare eller en för billig sådan.

kopplade du in airbagen igen innan du kopplade på strömmen? du måste ha ett motstånd annars.
var bor du annars (jag har rätt typ av läsare)
av Mattson
#1220428
Hej. Jag kopplade in airbagen igen innan jag kopplade in batteriet. Men i Haynes mekbok såg jag ju så klart efteråt att man skulle ha haft nyckeln i läge 2 innan jag kopplade in batteriet för att den skulle köra nån diagnos å hitta krockkudden för
Annars skulle ja få en felkod. Men den verkstaden ja va hos har ju en dator som går till dom flesta märkena å han sa att han brukar få fram sådana här felkoder. Men i mellandagarna ska ja till bilia som mena sig på att deras dator är endast för Volvo å den ser mer koder än den lokala verkstaden. Är väl för att Volvo skall tvinga än att gå dit å betala dyra pengar.
Men verkstaden på bilia sa att varför nyckeln skall vara i läge nr 2 innan man kopplar in batteriet var bara ifall airbagen smäller av skall man inte vara inne i bilen. Ja tror mer på haynes.
Men min motorlampa har slocknat av sig själv. Hoppas dock att bilia kan se den felkod den visade när den väl lyste så ja får reda på vad det var. Eftersom den lampan även visar ifall lambdasonden är fel så bytte jag den främre för den drog mycket soppa och det var original som vart med i 25 000mil så de var dags ändå. Men när jag testade att dra ur båda sladdarna till båda lambdasonderna å startade så lös inte motorlampan. Den tänds när jag vrider på tändningen men när jag startar så slocknar den direkt. Är inte det konstigt?
Ja bor i Borås. Du då?
Mvh Mattson
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1220432
Det där med att ha tändningen på är faktiskt en säkerhetsåtgärd, om du har nyckeln i läge 2 så är systemet öppet/på när du lägger på kabelskon på batteriet, om det mot förmodan finns ett fel som gör att airbagen bränner av så är du vid batteriet och inte bakom ratten.
Men proceduren sätter felkod direkt!
Lossa batteriet och gör det man ska och sen häng på batteriet igen utan att röra nyckeln alls så brukar det inte bli några felkoder.

Det går inte att läsa ut eller radera felkoder med en universell läsare på dessa gamla bilar, så det är inte så konstigt om dom inte hittade några felkoder alls.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1220459
Precis som hilmer säger så är det mycket riktigt säkerhetsåtgärder - precis som bilia säger.
Samma gäller felkoder - givetvis tar volvo-specifika läsare fasen så mycket mer koder än något universalskräp - speciellt på dessa gamla modeller.

Så att lita mer på någon lokal tjomme och haynes än bilia är bra jäkla dumt av dig..... Speciellt med tanke på att det är sprängmedel du leker med.
av Mattson
#1220468
Ok. Men varför får man en felkod när inget är fel?
Så om man kopplar loss airbagen nån gång i framtiden å inte vridit på tändningen utan sätter i nyckeln först efter
Att batteriet är inkopplat så får man ingen felkod?
Klart att man inte skall sitta i bilen när tändningen vrida på första gången utan då sträcker jag ju bara in handen ifall det löser ut.
av Mattson
#1222071
Nu har bilia släkt SRSlampan på mindre än 5min för 700kr. De blev en dyr läxa men man lär så länge man lever.
Men när dom kollade felkoden för motorstyrenheten så säger den tryckgivare för acc.
Packboxen på sidan av ackompressorn gick sönder efter alla års användande så motorn blev grönmålad men det är ändå tryck i acsystemet.
När jag köpte bilen så var torkfilter sönder så då fanns det ingen gas i systemet och då lös aldrig motorstyrenhetslampan för tryckgivaren. Borde den inte ha lyst då eller tycker datorn att den givaren nu har gått sönder men var hel när jsg köpte bilen?

När jag bytte lambdasond och ingen varningslampa lyste så testade jag att dra ur båda sladdarna till båda lambdasonderna å startade så lös inte motorlampan. Den tänds när jag vrider på tändningen men när jag startar så slocknar den direkt. Är inte det konstigt? Borde inte den lysa när dom är urkopplade?

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]