Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av who
#1216642
Hej

När jag kör min bil Volvo V70t 00 Classic så efter tag 30-45 min så hugger bilen till. Antisladdslampan samt ABS lampan börjar lysa. Växling (man) slutar vara smidig utan det blir lite ryckigt när man växlar. Nu när det är vinter så händer det inte lika ofta som när det tex sommar. Precis som bilen blir för varm på något sätt. Någon som har haft liknande händelse/problem?
av Kena
#1216663
Om du läser i handboken till bilen så ser du hur antispinnen (STC, finns en knapp där du stänger av funktionen) funkar på din bil. I lägre hastighet så bromsas framhjulen till det slutar slira och i högre hastighet så minskas motoreffekten. Vad jag tror du har för fel är att bilen tror att ett hjul slirar och drar ner motoreffekten vilket känns som att den tappar orken fast du håller ner gaspedalen. Googla lite på hur abs system fungerar så tror jag du kommer på vad som är fel.
av SubMarine
#1216844
Hade precis samma symptom som dig när lödningarna i min ABS-styrenhet var dåliga. Lödde om den för över fem år sedan och det har fungerat fint sen dess. Men du bör nog få felkoder utlästa för det kan ju vara en hastighetsgivare på något av hjulen också. Dock när man har felkod på någon av de bakre givarna (kommer ej ihåg vilken på rak arm) så brukar det indikera fel i boxen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1216974
Höger bak brukar det gnällas om först, följt av vänster bak, när lödningarna är dåliga.
Det betyder givetvis inte per automatik att det är lödningarna det är fel på. Kan ju likagärna vara givarna eller kablaget. Så det bör man allt mäta innan man sågar isär boxen.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]