Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1216455
An1000 skrev:Tack för tipset, nu verkar det vara löst. Gick bara att dra korsmuttern ett kvarts varav och det går fortfarande att dra runt toppmuttern men det låter inget?

Även problemet med ryckig/ojämn gång och svårstartad är åtgärdat: ordentligt med smuts och beläggning på rotor och i fördelarlock.

Självklart uppstod dock ett nytt problem: tänkte på att byta bromsbelägg bak. Får inte dit de nya beläggen för jag kan inte få in kolvarna i oket igen. Har oket gjort sitt eller finns det något knep?
Om du bara demonterat gamla klossarna, och sen inte får in kolvarna, har dom rostat fast.
Har du bromsat ut kolven ganska långt, och sen inte får in den, kan den ev ha hamnat snett, men det tror jag inte enl din beskrivning.

Fastrostade kolvar ör vardagsmat på så hör gamla bilar.

Okbyte som gäller!
Sannolikt båda sidorna, om du kollar.
Är det endast ena sidan, så kan ett skapligt begagnat ok funka.
#1216459
Om kolvarna går trögt eller sitter fast så brukar jag sätta tillbaks klossen på motsvarande sida och sedan bända med en kofot (ta spjärn mellan kolv och skiva) för att trycka in kolven.
OBS! Om man inte har något emellan på andra sidan så kan man råka trycka ur kolven helt.
När kolven är inne igen så sätter man i klossen även på den sidan och sedan trampa ut kolven med bromspedalen, och sen gör man om proceduren tills kolven löper lätt. Att den går trögt beror oftast på att smuts kommit innanför damasken, därför kan det ibland vara lämpligt att försiktigt lyfta på damasken och spruta in rostlösare, detta för att dels få rosten att släppa men även för att skölja bort det som sitter direkt på själva kolven.
Ibland är dom så pass skadade att det helt enkelt inte går att få rätt på, då får man byta ut oket.
Nytt eller begagnat får ju plånboken bestämma, bak går det att byta var för sig, om det är fram bör man byta parvis.

Personligen så byter jag ut oket mot nytt (eller ett väldigt bra begagnat) för har oket väl satt sig en gång så är det bara konstgjord andning att motionera kolvarna för det kommer att sätta sig igen förr eller senare.
#1216601
Man ska nog inte spruta rostlösare innanför damaskerna, allt skit kommer att var kvar och tätningarna förstörs.
Det är bättre att man tar ut kolven och tittar efter vad man behöver gör, man tvätta rent och sätta nya tätningar och om kolven är rostig så byter man den också. Jag har reparerat mellan 30 till 40 bromsok och dom har fungerat bra efter det.
Det är ingen ide att köpa Biltemas Kina ok för dom har undermåliga tätningar som i bästa fall håller 1 år, förkromningen på kolven håller inte mycket längre.
#1216666
v16v skrev:Man ska nog inte spruta rostlösare innanför damaskerna, allt skit kommer att var kvar och tätningarna förstörs.
Det är bättre att man tar ut kolven och tittar efter vad man behöver gör, man tvätta rent och sätta nya tätningar och om kolven är rostig så byter man den också. Jag har reparerat mellan 30 till 40 bromsok och dom har fungerat bra efter det.
Det är ingen ide att köpa Biltemas Kina ok för dom har undermåliga tätningar som i bästa fall håller 1 år, förkromningen på kolven håller inte mycket längre.
Sitter kolven fast pga rost så spelar inte lite rostlösare någon större roll anser jag för då finns det redan ett läckage på damasken och skit finnes. Om man har tur så kan man motionera upp oket till att fungera ett tag till innan man blir tvingad att byta.
Man gör faktiskt ingen större vinst att renovera ett ok om man ska gör allt rätt och renovera från grunden, dvs blästra, lacka, byta kolvar/packningar/damasker/nipplar osv, ja plus timpeng på det.

Biltemas ok är det inget fel på, har förvisso bara haft de bakre oken från dem (2 omgångar ok, dvs 4st) men de har klarat ungefär 5 år och 15 000mil/par innan det varit dags att byta ut dem. Och då kör jag ändå i saltvägarnas paradis Skåne.


Edit: Tanken slog mig att det senaste paret ok sitter ju faktiskt kvar på bilen och har nu varit med i snart 18 000mil och fungerar bra än.
#1216684
Ni får köra med Biltema ok om ni vill och att byta ok när tätningarna inte håller.
Jag renoverar kolven rörlighet och ingenting annat, tätningar och kolv om det behövs.
Jag målar inte oken för färgen har inget med funktionen att göra och den försvinner på några år.
Jag har ok som är renoverade för ca 10 och som fortfarande fungerar.
Skulle tätningarna hålla på Biltema oken så skulle det inte vara några problem.
Jag har provat Biltemas ok och kan inte säga att dom är värda sitt pris.
Och till sist förstår jag inte hur man ska sköta bromsoken att inte tätningarna antingen går sönder eller inte hålls på plats.
#1216700
Som jag skrev tidigare så har mina Biltema-ok klarat 15-18 000 mil, personligen finner jag det svårt att motivera en renovering då, bara att köpa nytt och vara problemfri under många mil/år.
Man kan då jämför med de som satt original på min 855, de klarade ca 16 000 mil. Så genuint skit kan ju inte Biltemas ok vara i så fall.
#1216856
Jag vet inte varför dom inte håller och det är inte bara för mig som de går sönder efter kort tid, kan var att jag bor långt norr över och kanske kylan tar hårt på tätningar. Det är även andra gummidetaljer som inte håller, typ spindelled, styrled, drivknutsdamask, mm. En del fabrikat håller bra men sedan finns det sådana som inte överlever en vinter.
#1217036
Har inte heller haft problem med Biltema ok åt mig eller bekanta som jag monterat dom åt.

Brembo däremot, läcker bromsvätska förbi kolven efter ca 2 år. Två olika bilar. Skräp! Farligt!

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]