Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haptec
#1215656
Hej,
jag har en V70 -97 (144 hk) som beter sig väldigt skumt när det gäller bensinförbrukningen.

När bilen är kall så drar den mindre bensin än när den är varm - och det är stora skillnader.
Är bilen kall och jag gasar försiktigt i 1:an och 2:an's växel så ligger förbrukningen på runt 2l/mil, men är bilen varm så tar den på motsvarande sätt ca 4l/mil.

Jag bör tillägga att när jag kör i 5:an's växel på motorväg så är det ingen större skillnad på varm och kall förbrukning. Dock är den törstig överhuvudtaget och ligger på 0,85 när man kör i 100 km/h.

PS. Tidigare hade jag en v70 -98 (170 hk) som drog ca 0,7 vid 100 km/h.

Vad har ni för teorier om detta?

mvh
/ Bosse
av Kena
#1215687
Min teori om det är att du inte ska dra för stora växlar på det :wink: Förhoppningsvis så kör du inte så långa sträckor på de växlarna så det blir mer intressant vad den drar vid "normal" körning.
av Haptec
#1215732
andreasw skrev:Menar du vad färddatorn visar?
Ja det är vad färddatorn visar, men jag har faktiskt också märkt att den drar mer bensin vid stadskörning.
av Haptec
#1215734
snepo skrev:0,85 i 100km/h är väl okey tycker jag,på en bil av årsmodell -97
Ja kanske är det normal - det här är min första 10-ventils motor.
Men jämförde med mina tidigare 20-ventilare (1998) som är mycket snålare.
av MickeM
#1215871
Den monetana visningen av förbrukningen ska tas med tre, fyra kilo salt!

Medelförbrukningen brukar visa hyfsat, men alltid ca 0,2 under vad man mäter själv.
Den visar dock aldrig MER än vad man möter själv.
Aldrig sett på någon bil någonsin.

Så lite inbyggd glädjemätning har den, på alla.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1216000
Jag hade en rent ohemult hög bränsleförbrukning på min S70 GLT. Kom aldrig under 11 l/100 km, och jag kör nästan uteslutande landsväg 70 km/h till och från jobbet.
Fick dessutom med jämna mellanrum felkoder på lambdaregleringen som jag hade mkt svårt att komma underfund med.

Till slut åkte jag till Biltema och köpte nytt fördelarlock och ny rotor, bytte dessa, och hoppsan vad snålt jag kan köra bilen nu! :D Dessutom är segdragningsförmågan uppför backar bättre, motorn varvar ur bättre och inga felkoder på flera månader.

Kolla dina tändningsdelar, billigt och enkelt att fixa. Min rotor var bränd och fördelarlocket hade tydliga brännmärken också.
av Haptec
#1217295
Nu när jag kollat lite mer ingående så verkar det mer vara slumpen som gjort att färddatorn visade att den drog mindre med kall motor.
Jag börjar också inse att den trots allt är normaltörstig i förhållande till typ av motor och antal mil.

Tack för era inlägg!

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]