AUX till S70, vilken stereo?

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AUX till S70, vilken stereo?

Inläggav Schmoyoho ons 29 nov 2017, 15:19

Hej,

Tänkte hjälpa lillebror med att montera AUX i hans nya S70 -98. Första frågan är vilken stereomodell det är. Har för mig beteckningen på premium sound är SC-805 och bildsöker man det ser hans likadan ut, förutom att han saknar alla loggor och beteckningar. Brukar väl stå "Premium Sound" i snirklig kursiv text? Finns det variationer eller ska man anta att det är en SC-805 då?

Sen undrar jag vad det finns för aux-alternativ idag. Har monterat på en HU-603 tidigare och då var det plug and play. Är det att öppna upp och löda som gäller på dessa, eller finns det andra alternativ? Kassett- och FM-adapter känns inte aktuella, lät ganska dåligt sist jag provade sådana alternativ.
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Re: AUX till S70, vilken stereo?

Inläggav LOB ons 29 nov 2017, 16:18

Det är SC-805 med eller utan guldskrift.
Köp en sådan för 290 kr;

http://s.aliexpress.com/qA3yYn6v
(from AliExpress Android)

Du måste koppla den gula kabeln till (det gula)extrautrustning uttaget som sitter vid reläerna ovanför pedalerna.

När du ändå är inne på Ali så köp en bluetoothadapter för 30-40 kr...
LOB
Uppkörning

Kör: 855 GLT -97, 2.5T

Inläggav Schmoyoho tor 30 nov 2017, 16:31

Tack och bock! Håller tummarna för att grejerna hinner komma till jul :-)-)
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav Schmoyoho tor 04 jan 2018, 09:55

Fått grejerna nu. Vilket är det du kallar för extrautrustningsuttaget? Såg någon som kopplade in strömmen på en av sladdarna till stereon vilket verkar smidigare men som vad jag förstår hade konstant strömförsörjning. Något med tändningsmatad ström hade väl varit bättre känns det som, men det kanske det uttag du nämner har?
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav LOB tor 04 jan 2018, 11:51

Schmoyoho skrev:Fått grejerna nu. Vilket är det du kallar för extrautrustningsuttaget? Såg någon som kopplade in strömmen på en av sladdarna till stereon vilket verkar smidigare men som vad jag förstår hade konstant strömförsörjning. Något med tändningsmatad ström hade väl varit bättre känns det som, men det kanske det uttag du nämner har?

Du finner tändningsmatad ström i den gula kontaktdosan (6 st numrerade uttag) som sitter vid reläerna till vänstet om pedalstället. Ta bort kåpan som sitter med 3 torx under ratten så ser du den. Har för mig att några av kontaktern har konstant ström så mät med multimeter. Om du inte har det så kan jag kolla var jag har kopplat....
LOB
Uppkörning

Inläggav Schmoyoho tor 04 jan 2018, 13:11

Tack! Är helt ny på 850/S70-serien (P1-plattformen?) men verkar hittills mycket mycket mer tacksamma att pilla i än min S80.

Från en sak till en annan: knappen för varningsblinkersen verkar inte vilja sitta på plats utan åker ut och sitter någon centimeter ute. Vet inte om det går att göra någonting fel när man monterar den eller om någonting gått sönder. Den satt som den skulle tills att jag fick för mig att ta ut den.
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav Ruafre fre 05 jan 2018, 08:48

Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?
Tacksam för svar/tips.. j
Ruafre
Övningskörning

Inläggav Lucif3r fre 05 jan 2018, 13:14

Schmoyoho skrev:(P1-plattformen?)

P80 :wink:
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar

Kör: V70 T5 2.0 -97

Inläggav Schmoyoho fre 05 jan 2018, 15:53

Ruafre skrev:Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?

Har nu i efterhand hört talas om "GROM" som verkade bra, men även ganska dyrt. Fördelen verkar vara att kunna styra sin iPod/iPhone från stereoknapparna, något jag kan göra på min S80 och som är en funktion värd sin vikt i guld. AUX i all ära men det är ett måste-ha i mitt tycke.
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:(P1-plattformen?)

P80 :wink:

:oops:
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav LOB lör 06 jan 2018, 20:55

Ruafre skrev:Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?

Jag har köpt en adapter av märket "Yatour" men den jag länkade till är likvärdig och billigare. Yatour har kit med bluetooth och mikrofon. Adaptern kopplas till cd-växlaruttaget på baksidan av din SC-805 och en kabel till 12v.
LOB
Uppkörning

Inläggav Ruafre lör 06 jan 2018, 21:19

Tack! Yatour, var köpte du den? Vill beställa med blutooth och mikrofon.
Ruafre
Övningskörning

Inläggav Schmoyoho lör 06 jan 2018, 22:37

Får "no chgr" när jag nu monterat adaptern. Jag kikade under ratten men tyckte jag såg två olika gula dosor samt att det var långt bort från stereon så jag kopplade istället in mig på en tändningskopplad plusmatning från stereons egna kabelhärva efter att ha trippelkollat strömförsörjningen. Sen kollade jag igen att jag fick 12 V (använde en "strömtjuv"). Men det fungerar ändå inte. Något mer man kan kolla eller gör begreppet kinaskit rätt för sig här?
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Inläggav LOB sön 07 jan 2018, 00:15

Schmoyoho skrev:Får "no chgr" när jag nu monterat adaptern. Jag kikade under ratten men tyckte jag såg två olika gula dosor samt att det var långt bort från stereon så jag kopplade istället in mig på en tändningskopplad plusmatning från stereons egna kabelhärva efter att ha trippelkollat strömförsörjningen. Sen kollade jag igen att jag fick 12 V (använde en "strömtjuv"). Men det fungerar ändå inte. Något mer man kan kolla eller gör begreppet kinaskit rätt för sig här?

Strömtjuv är opålitligt. Har du kollat att du faktiskt får ström till adaptern via strömtjuven? Kanske du har kopplat in på utgående styrström tänkt till av/på till ett slutsteg och då inte får tillräcklig strömstyrka!? Koppla in den på kontakten i den gula dosan som går till den grövsta röda kaben, 20 amp där och den svarta kabeln som är jord (dubbelkolla det...).
LOB
Uppkörning

Inläggav LOB sön 07 jan 2018, 00:17

Ruafre skrev:Tack! Yatour, var köpte du den? Vill beställa med blutooth och mikrofon.

Aliexpress... (Har handlat flera 100 tals varor därifrån utan problem)
LOB
Uppkörning

Inläggav Schmoyoho sön 07 jan 2018, 05:24

LOB skrev:Strömtjuv är opålitligt. Har du kollat att du faktiskt får ström till adaptern via strömtjuven? Kanske du har kopplat in på utgående styrström tänkt till av/på till ett slutsteg och då inte får tillräcklig strömstyrka!? Koppla in den på kontakten i den gula dosan som går till den grövsta röda kaben, 20 amp där och den svarta kabeln som är jord (dubbelkolla det...).

Yup, 12 V via strömtjuven också. Men okej, jag köper väl att det kanske är otillräckligt. Ska testa med ny strömmatning.
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)