Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1215065
Hej,

Tänkte hjälpa lillebror med att montera AUX i hans nya S70 -98. Första frågan är vilken stereomodell det är. Har för mig beteckningen på premium sound är SC-805 och bildsöker man det ser hans likadan ut, förutom att han saknar alla loggor och beteckningar. Brukar väl stå "Premium Sound" i snirklig kursiv text? Finns det variationer eller ska man anta att det är en SC-805 då?

Sen undrar jag vad det finns för aux-alternativ idag. Har monterat på en HU-603 tidigare och då var det plug and play. Är det att öppna upp och löda som gäller på dessa, eller finns det andra alternativ? Kassett- och FM-adapter känns inte aktuella, lät ganska dåligt sist jag provade sådana alternativ.
av LOB
#1215079
Det är SC-805 med eller utan guldskrift.
Köp en sådan för 290 kr;

http://s.aliexpress.com/qA3yYn6v
(from AliExpress Android)

Du måste koppla den gula kabeln till (det gula)extrautrustning uttaget som sitter vid reläerna ovanför pedalerna.

När du ändå är inne på Ali så köp en bluetoothadapter för 30-40 kr...
av Schmoyoho
#1222396
Fått grejerna nu. Vilket är det du kallar för extrautrustningsuttaget? Såg någon som kopplade in strömmen på en av sladdarna till stereon vilket verkar smidigare men som vad jag förstår hade konstant strömförsörjning. Något med tändningsmatad ström hade väl varit bättre känns det som, men det kanske det uttag du nämner har?
av LOB
#1222432
Schmoyoho skrev:Fått grejerna nu. Vilket är det du kallar för extrautrustningsuttaget? Såg någon som kopplade in strömmen på en av sladdarna till stereon vilket verkar smidigare men som vad jag förstår hade konstant strömförsörjning. Något med tändningsmatad ström hade väl varit bättre känns det som, men det kanske det uttag du nämner har?
Du finner tändningsmatad ström i den gula kontaktdosan (6 st numrerade uttag) som sitter vid reläerna till vänstet om pedalstället. Ta bort kåpan som sitter med 3 torx under ratten så ser du den. Har för mig att några av kontaktern har konstant ström så mät med multimeter. Om du inte har det så kan jag kolla var jag har kopplat....
av Schmoyoho
#1222442
Tack! Är helt ny på 850/S70-serien (P1-plattformen?) men verkar hittills mycket mycket mer tacksamma att pilla i än min S80.

Från en sak till en annan: knappen för varningsblinkersen verkar inte vilja sitta på plats utan åker ut och sitter någon centimeter ute. Vet inte om det går att göra någonting fel när man monterar den eller om någonting gått sönder. Den satt som den skulle tills att jag fick för mig att ta ut den.
av Ruafre
#1222678
Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?
Tacksam för svar/tips.. j
av Schmoyoho
#1222768
Ruafre skrev:Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?
Tacksam för svar/tips.. j
Har nu i efterhand hört talas om "GROM" som verkade bra, men även ganska dyrt. Fördelen verkar vara att kunna styra sin iPod/iPhone från stereoknapparna, något jag kan göra på min S80 och som är en funktion värd sin vikt i guld. AUX i all ära men det är ett måste-ha i mitt tycke.
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:(P1-plattformen?)
P80 :wink:
:oops:
av LOB
#1223072
Ruafre skrev:Hej, har en V70 00:a med stora radion tror den heter 805 som jag vill koppla in Bluetooth så jag kan streama från min Iphone. Vore även bra om jag kan koppla in mikrofon till Handsfree. I tråden AUX såg jag att LOB har köpt en grej från Aliexpress. Hur kopplas den till stereon? Direkt från den eller?
Tacksam för svar/tips.. j
Jag har köpt en adapter av märket "Yatour" men den jag länkade till är likvärdig och billigare. Yatour har kit med bluetooth och mikrofon. Adaptern kopplas till cd-växlaruttaget på baksidan av din SC-805 och en kabel till 12v.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]