Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ankaz
#1214384
Har en Volvo 850 SE 2.5 -96:a med ECC (värme- och ventilationssystem med automatisk luftkonditionering).

AC har jag inte haft på ett tag (och det klarar jag mig utan) men nu har kupéfläkten lagt av, eller rättare sagt den går bara igång ibland ungefär 1 av 20 körcykler. Om den startar så gör den oftast inte det direkt utan efter man kört i ca 5 km.

REC och AC off lamporna blinkar efter uppstart vilket indikerar på att något är fel.

Jag har haft ute själva fläkten och kopplat den direkt mot 12V och den startar utan problem, dvs det är inte kolen.

Jag har även testat ett lånat utbyteseffektmotstånd men det ger ingen förbättring.

Jag har även kollat över kablaget (från ECC styrenhet till effektmotstånd och själva fläkten) utan att hitta något kabelbrott eller glappkontakt.

Utläsning av felkoder via OBD-II kontakten under mynthållaren framför växelspaken gav följande ledtrådar:
2-2-1: Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning.
4-1-4: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad.
4-1-7: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på passagerarsidan blockerad.
4-1-8: Effektenheten saknar kontrollsignal.
4-1-9: Effektenheten ger fel diagnossignal.

Det borde väl vara 4-1-8 och 4-1-9 som man ska fokusera på men hur kan man få dessa fel från två olika effektmotstånd?

Är det någon som kan ge mig en hint om vad som är fel? Kan det vara själva ECC kontrollenheten som felar?

Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare, men är nu en fena på att montera ner instrumentpanel och diverse enheter :D
av ankaz
#1214408
Jag har nu monterat ned och rengjort båda aspireringsfläktarna, och de snurrar nu med tändningen på. Kupéfläkten går dock fortfarande inte igång.

Måste man även nolla felkoderna för att ECC kontrollenheten skall förstå att ett fel är åtgärdat?

Någon som har ytterligare någon idé?
#1214436
Vad det gäller tempgivarna så kontrollera noga att så att inte benen till givaren gått av, fläkten kan gå ändå men det blir ingen signal till enheten. De är sjukt klena och går väldigt lätt av, har lyckats sabba en bara genom att för hand blåsa bort damm...
#1214470
ankaz skrev:Har en Volvo 850 SE 2.5 -96:a med ECC (värme- och ventilationssystem med automatisk luftkonditionering).

AC har jag inte haft på ett tag (och det klarar jag mig utan) men nu har kupéfläkten lagt av, eller rättare sagt den går bara igång ibland ungefär 1 av 20 körcykler. Om den startar så gör den oftast inte det direkt utan efter man kört i ca 5 km.

REC och AC off lamporna blinkar efter uppstart vilket indikerar på att något är fel.

Jag har haft ute själva fläkten och kopplat den direkt mot 12V och den startar utan problem, dvs det är inte kolen.

Jag har även testat ett lånat utbyteseffektmotstånd men det ger ingen förbättring.

Utläsning av felkoder via OBD-II kontakten under mynthållaren framför växelspaken gav följande ledtrådar:
2-2-1: Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning.
4-1-4: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad.
4-1-7: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på passagerarsidan blockerad.
4-1-8: Effektenheten saknar kontrollsignal.
4-1-9: Effektenheten ger fel diagnossignal.

Det borde väl vara 4-1-8 och 4-1-9 som man ska fokusera på men hur kan man få dessa fel från två olika effektmotstånd? :D
Kan vara sjölva ECC panelen som är kass.
Om fläkten är hel, och du bytt effektsteget, och den ÄNDÅ sätter felkod på det steget, lutar det ju åt det.
Förresten:
Har du släckt och kollat vilka som återkommer?
#1214752
När jag rengjorde aspireringsfläktarna så kontrollerade jag samtidigt tempgivarna, benen till givarna är hela. Men hur som helst så tror jag endast att tempgivarna har en inverkan när man kör i ”AUT” läge, när man manuellt ställer fläkten så borde kupétemperaturen inte spela någon roll.

Jag har hur som helst nollat felkoderna nu, felet som återkommer/kvarstår är:
4-1-8: Effektenheten saknar kontrollsignal.

Då är ju frågan om det ändå inte är effektmotståndet som felar? Eller ECC kontrollenheten? Bör jag kanske byta båda enheterna (=dyrt)?

En miss har jag dock gjort i min felsökning; när jag testade det lånade effektmotståndet så nollade jag först inte felkoderna! Kan detta ha påverkat, dvs måste man alltid nolla felkoderna när man byter ut en nod för att ECC kontrollenheten ska ”upptäcka” att felen åtgärdats?
#1214768
ankaz skrev: En miss har jag dock gjort i min felsökning; när jag testade det lånade effektmotståndet så nollade jag först inte felkoderna! Kan detta ha påverkat, dvs måste man alltid nolla felkoderna när man byter ut en nod för att ECC kontrollenheten ska ”upptäcka” att felen åtgärdats?
Lucif3r skrev:Många koder släcker sig själva, vissa ligger kvar. Många av dom som ligger kvar försvinner om man kopplar ur batteriet i typ 20-30min.

Så är det, och som extra förtydligande på din fråga, så försvinner symptomen om felet är borta.
Även om "ej aktiva" felkoder kan finnas kvar ändå som lagrade.

Man måste INTE ta bort felkoderna i ECC för att det ska funka.

SRS (Airbag) måste felkoderna dock tas bort via OBD, men det är ett helt annat styrdon.
Har inget med ECC att göra.

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]