- sön 26 nov 2017, 13:59
#1214384
Har en Volvo 850 SE 2.5 -96:a med ECC (värme- och ventilationssystem med automatisk luftkonditionering).
AC har jag inte haft på ett tag (och det klarar jag mig utan) men nu har kupéfläkten lagt av, eller rättare sagt den går bara igång ibland ungefär 1 av 20 körcykler. Om den startar så gör den oftast inte det direkt utan efter man kört i ca 5 km.
REC och AC off lamporna blinkar efter uppstart vilket indikerar på att något är fel.
Jag har haft ute själva fläkten och kopplat den direkt mot 12V och den startar utan problem, dvs det är inte kolen.
Jag har även testat ett lånat utbyteseffektmotstånd men det ger ingen förbättring.
Jag har även kollat över kablaget (från ECC styrenhet till effektmotstånd och själva fläkten) utan att hitta något kabelbrott eller glappkontakt.
Utläsning av felkoder via OBD-II kontakten under mynthållaren framför växelspaken gav följande ledtrådar:
2-2-1: Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning.
4-1-4: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad.
4-1-7: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på passagerarsidan blockerad.
4-1-8: Effektenheten saknar kontrollsignal.
4-1-9: Effektenheten ger fel diagnossignal.
Det borde väl vara 4-1-8 och 4-1-9 som man ska fokusera på men hur kan man få dessa fel från två olika effektmotstånd?
Är det någon som kan ge mig en hint om vad som är fel? Kan det vara själva ECC kontrollenheten som felar?
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare, men är nu en fena på att montera ner instrumentpanel och diverse enheter :D
AC har jag inte haft på ett tag (och det klarar jag mig utan) men nu har kupéfläkten lagt av, eller rättare sagt den går bara igång ibland ungefär 1 av 20 körcykler. Om den startar så gör den oftast inte det direkt utan efter man kört i ca 5 km.
REC och AC off lamporna blinkar efter uppstart vilket indikerar på att något är fel.
Jag har haft ute själva fläkten och kopplat den direkt mot 12V och den startar utan problem, dvs det är inte kolen.
Jag har även testat ett lånat utbyteseffektmotstånd men det ger ingen förbättring.
Jag har även kollat över kablaget (från ECC styrenhet till effektmotstånd och själva fläkten) utan att hitta något kabelbrott eller glappkontakt.
Utläsning av felkoder via OBD-II kontakten under mynthållaren framför växelspaken gav följande ledtrådar:
2-2-1: Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning.
4-1-4: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på förarsidan blockerad.
4-1-7: Kupétempsensorns aspireringsfläkt på passagerarsidan blockerad.
4-1-8: Effektenheten saknar kontrollsignal.
4-1-9: Effektenheten ger fel diagnossignal.
Det borde väl vara 4-1-8 och 4-1-9 som man ska fokusera på men hur kan man få dessa fel från två olika effektmotstånd?
Är det någon som kan ge mig en hint om vad som är fel? Kan det vara själva ECC kontrollenheten som felar?
Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare, men är nu en fena på att montera ner instrumentpanel och diverse enheter :D