Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredriks76
#1213691
Har ett problem jag behöver lösa. Har tittat både här och på andra forum utan att bli riktigt klok.

Problemet är att ibland startar inte bilen. Jag hör att bensinpumpen går igång och startmotorn går men den tänder inte. Jag kan prova hur många gånger som helst (någon gång tills batteriet tog slut). Det märkliga är att då jag lämnar den i ca 15-20 minuter kan jag prova att starta den igen och då har den startat på första försöket utan några som helst problem.

Det kan hända både i blött/torrt samt varmt/kallt väder. Ibland har den stått en vecka när det hänt och ibland har den körts i 10 minuter och när jag stängt av den så startar den inte.

När den startar så går den som en klocka, inga problem med att den bluddrar eller att varvtalen går ner, den går också jämt och stabilt på tomgång

Körde in den på en felsökning idag men de enda felkoderna som hittades var 314. -Hjulsensor höger bak, kretsfel samt 141 tryckvakt EBD, kretsfel - vilket jag antar har att göra med att ibland under körning (ofta vid max rattutslag) så börjar ABS och tracks lampan lysa). När jag stänger av motorn och kör en bit så slocknar de igen - absringen eller givaren som är trasig/glapp?

Men åter till startproblemet, verkstan hade ingen riktig aning om vad det kunde vara men hörde av en bekant att det kunde vara bensinpumpen ändå - tacksam för all hjälp jag kan få
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1214573
Nästa gång den inte vill starta så kolla så att lambdalampan lyser när du drar igång tändningen, gör den inte det så är det inte konstigt att bilen inte startar för då har den ingen kontakt med motorstyrenheten.
Hade det problemet med min bil, det visade sig vara en kall lödning i en sockel för utbytbara trimchipp. 300kr kostade omlödningen och det fungerar än idag.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...