Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1213627
2 sekunder låter lite länge för att vara imobilizern.
Då brukar den bara starta till. Typ 0,5 sek....
Eller bara visa start tendenser när startmotorn går.

Det sitter en kontakt i tändlåskontakten som påverkas av att nyckeln trycker in den. (Gjorde på en S70 jag hade förr iaf)
Jag GISSAR att den kontakten spänningssätter antenringen.
Så om den kontakten krånglar, funkar inte en felfri antennring heller.

Obs att jag bara gissade denna funktion när jag upptäckte den kontakten.
Jag kommer inte på någon annan funktion för den, med bara nyckel i tändlåset.
Någon "nyckel i tändlåset-varning" är det ju inte.
Den kontakten skulle ju ge antennringen ca 0,5 sek längre tid för nyckelidentifiering, än om den aktiverades med tändningen.....

Men återigen.
Bara spekulering.

Och ovanstående är en bra fråga!

Du kan ju också testa att dra nyckeln ut och in när den spökar...
#1214572
Kan du höra ifall bensinpumpen går precis när motorn dör? den brukar gå i 1 sekund efter att motorn har stannat innan den fattar att även den ska stanna :lol: Annars så kan du när motorn stannat gå ur bilen och tryck på ventilen på fuelrailen, akta ögonen för det kan skvätta till bra då det är tryck där. Är det dock inget tryck där så har inte pumpen varit igång när motorn gått och motorn stannat på grund av bränslebrist.
#1214613
DayDreamer skrev:Kan du höra ifall bensinpumpen går precis när motorn dör? den brukar gå i 1 sekund efter att motorn har stannat innan den fattar att även den ska stanna :lol: Annars så kan du när motorn stannat gå ur bilen och tryck på ventilen på fuelrailen, akta ögonen för det kan skvätta till bra då det är tryck där. Är det dock inget tryck där så har inte pumpen varit igång när motorn gått och motorn stannat på grund av bränslebrist.
pumpen går i nån sek efter och det är fullt tryck. känns som motorn bryts elektriskt. Kanske ska prova spruta startgas om den går längre så är det fortfarande gnista.
Ok,bilen fortsätter att gå när jag sprutar in startgas.
#1214917
Då lutar det åt kamaxelgivaren.
Eller ev den kontakten i tändlåskontakten, som jag nämnde tidigare i tråden.

Antennringen var ju ny, och du fick till kontakten ordentligt?
#1218263
Vi har typ liknande fel vi hade bilen inlämnad 2015 på bilia och de bytte antenn enhet startspärr och så var det en vacumläcka så man bytte vacumnippel på inloppsröret. Bilen gick i 1 ½ år men nu är det samma fel igen fast vissa dagar går den som en klocka och sen helt plötsligt så startar den inte alls och får man igång den så dör den till och från under körning.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]