Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1213311
Hej,

Jag köpte nyligen en V70 2001. Bilen fungerar bra förutom att den drar ur batteriet. (batteriet är nytt)
Mycket irriterande eftersom man får ladda batteriet då och då eller starta med kablar.

Igår kollade jag med en amperemeter och det visade sig att den drar ca. 0,2 ampere (200 milliampere) utan att någon belastning är på. (Innerbelysning och handfacksbelysning är släckt.)

Jag har även en en V70 2006 och jag kollade även den och den drar mellan 0 och 5 milliampere och det är mer rimligt.

Så min fråga är om någon har tips om vad det är som kan dra ur batteriet?

Bilen är standard på alla sätt. Manuell växellåda. Originallarm är det enda utöver standardutrustning. Dragkrok är monterad.
#1213348
12V x 0,2A= 2,5W ungefär. Det är ju inte sådär jättemycket så det borde ta några dagar att ladda ur batteriet ivf. Kolla spänningen på batteriet när du stannar bilen, har generatorn laddat upp det tillräckligt?
#1213372
0,2A i vila är för mycket.

Eftersom du har en 2001 är det en V70N, och helt annorlunda elektriskt än V70I som denna forumdel handlar om.

Med öppen bakulcka, får du ta en mejsel och sätta igen låset, så all belysning slocknar.
Sen vänta några minuter till, så hela CAN-systemet får ner i dvala.
Sen kan du mäta strömförbrukningen vid batteriet. Inte förr.
Absolut bäst mätning blir det, om du mäter A med lyft klamma, men tappar den ström ens i ett ögonblick, vaknar alla Can-noder, och du måste vänta flera minuter igen..

Absolut vanligaste orsaken till att V70N drar tjuvström, är larmsirenens backup batteri som havererat.
Du har en säkring för laddningen av det.

Sireren med dess inbyggda batteri sitter i höger hjulhus, framför/ovanför framhjulet, bakom innerskärmen.

Vanligaste anledningen nr2 är att handskfackbelysningen lyser konstant. Brytaren som pajat då, eller kommit ur läge.
Stämmer rätt bra med ca 3w....

Ca 3w drar också en reläspole.
Nått relä som drar konstant?
#1213489
Bra tack!

Jag hoppas det är larmsirenen som är felet. Hon som sålde bilen nämnde att larmet krånglat.
Larmsirenen ser ut att vara säkring nr. 8 i säkringsdosan inne i kupen. (kollade lite snabbt på nätet)
Brytaren till handfacksbelysningen kollade jag tidigare och den funkar som den ska.

Ja, jag ser nu att jag lade den här i fel kategori. Ber om ursäkt för det. Verkar inte som det går att flytta den till rätt.
#1215011
Tack Nexus för att du flyttade inlägget till rätt tråd!

Här kommer en uppdatering. Jag plockade ur säkringen för larmsirenen och då sjönk strömförbrukning till 0,07 A (70 mA)
Fortfarande lite högt tycker jag. Men kanske ok ändå?
(Min andra V70 (2006) drar bara 4-5 milliampere.)
#1215059
Det stämmer att 70 mA fortfarande är för högt. Förutsatt att man inte har några extra förbrukare inkopplade som alltid är vakna och därför alltid drar ström (t.ex. mottagare till fjärrstart av värmare) bör förbrukningen på en 01:a med bilen i den "dvala" den går ner i ca 10 minuter efter att allt stängts av ligga på ca 17 mA om inte larmet är på och ca 25 mA om det är på. OBS att larmfunktionen inte bara innefattar själva sirenen och att skillnaden mellan de båda värden således inte bara beror på om den är satt ur spel via sin säkring eller inte.

Om dina mätningar är korrekta är det alltså något galet både med sirenen (som inte skall dra mer än ca 2 mA med bilen i "dvala") och med något annat som vi ännu inte vet vad det är.
#1215077
Ok, tack för svar!

Hmm..det är inget annat "special" på bilen förutom larmet.
10 minuter skriver du. Tror jag väntade 2-3 min. Kanske skulle jag ha väntat längre då.

Mätningarna är jag säker på är rätta. Jag är gammal elektriker och har hållit på med bilel rätt mycket fast mest på äldre bilar.

Hursomhelst, kanske ska jag göra ytterligare test och vänta 10 minuter.

Om man vill avaktivera allt som har med larmet att göra. Krävs tech2 då?
#1215094
Nej, jag har tyvärr ingen omedelbar idé om vad den andra boven i dramat kan vara.

Men ja, man kan, både enligt min egen erfarenhet och vad VIDA säger behöva räkna med bortemot 10 minuter innan bilen helt "somnar in".

Som MickeM antydde gäller det vid mätningen att man aldrig bryter strömmen mellan batteriet och bilen eftersom allt då vaknar igen när man påbörjar mätningen och strömmen därmed kopplas in igen. Mäter man på vanligt sätt (utan tångamperemätare) gäller det således att hålla ena sonden på batteripolen och den andra på kabelskon samtidigt som kabelskon kopplas loss från polen. Men med tanke på vad du säger om din yrkesbakgrund har du sannolikt redan förstått det.

Antar att du med tech2 menar någon form av diagnosverktyg. Det finns många sådana att välja på men oavsett vilket du väljer kan du inte den vägen programmera bort larmfunktionen permanent. Det kan (bortsett från en och annan hacker) bara Volvo ÅF (eller någon annan som har abonnemang på Volvos servertjänster) göra.

Vet dock inte riktigt varför du skulle vilja göra något sådant. Är det den troligen defekta larmsirenen du har i åtanke här?

Det som kan vara en god idé i den fortsatta felsökningen kan dock vara att mäta upp viloförbrukningen både med och utan att bilen är pålarmad för att se hur mycket skillnad det gör. Fast om du tidigare mätt med avslaget larm och ändå fått 70 mA borde du dock kunna utgå från att strömtjuv nummer två inte har med larmfunktionen att göra.

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]