Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212410
Detta med att ha en gammal V70 är helt klart synonymt med att ha saker att pyssla med hela tiden...fixade generatorn (annan tråd), tänkte att jag därefter skulle ge mig på ETS-lampan. Visste sen tidigare felkodsavläsning för något år sen att spjällhuset med vit etikett började bli slitet, så jag beställde en 8644347 med gul etikett från skroten. Allt verkade stämma, produktnumret är ju det som ersatte de gamla spjällhusen, och detta ex satt på en -00:a, dvs samma årsmodell som min och med den gamla 850-karossen. Tillverkat 2014. Det nya är märkt med 65CFM-2 och AH.0012381.5 vilket skulle betyda E-programvara om jag förstått rätt. Mitt gamla spjällhus 9186793 var märkt 65CFM-2 och 17380.001.08, men min bil fick en total canbusuppdatering runt 2009 så programvarorna borde stämma rakt av, tänkte jag.

Efter en massa skruvande, dit med ny packning etc så var det nya spjällhuset på plats. Startar bilen och hurra, ETS-lampan är släckt :-) Enda problemet är att bilen går som en påse nötter, varvar upp och ner även på tomgång, bluddrar och verkar poffa, och verkar gå hårt på något vis. Gasar man bara lite händer antingen inget eller så blir det för mycket och bilen rycker till framåt. Den är i princip okörbar i normal trafik. Går dock fint vid fullgas, och befinner sig inte i limp home mode. Inga varningslampor. Öppnar jag huven verkar motorn ha gått lite varmare än normalt. Jag var väldigt noggrann och försiktig vid bytet så jag tror inte att det har tillkommit några läckor, men säker är jag inte.

Tar som vanligt gärna emot lite råd. Bara att åka till verkstan och uppdatera mjukvaran? Eller skicka gamla spjällhuset till Atech2 och så småningom sälja det jag köpte på skroten? Någon som känner igen problemet, hur löste du det isf?
#1213708
Nu vet jag ju inte vad du gav på skroten för ditt begagnade spjäll, Atech2 tar ju ca 2500:- för ett utbytesspjäll.
Nu har du ju det "nya" på plats så varför inte höra med Volvo vad de tar för programvaran till ditt spjäll?
Jag köpte mitt på Atech2 för ca 6 år sen och bilen har gått som en klocka sedan dess.
Gör vad som blir billigast och bäst för dig, att sälja vidare ett spjäll blir nog svårt då risken är stor att det blir fel, det märkte du ju själv.

//Micke
#1213717
Min syrra tröttnade på sin V70 -00 nu efter en hel del strul sista tiden, den har dock gått som en klocka tills dess, ca 7 år & 15000 mil som hon ägt den trots minimalt med underhåll, men nu gav ETM upp + att bilen i övrigt är ganska sunkig, har ca 35000 mil på mätaren, så den går till skrot.
Men den går starta och köra dock inte så vidare bra, frågan är, kommer skroten att kolla ETM innan den läggs på lager?
#1213778
Gissningsvis inte, men dom provkör när så är möjligt.
Går den skräp, så gissar dom nog felet.

Men detta är också varför det är en risk med begagnade bildelar. Särskilt de med vanliga fel.
#1213988
Även om du köper ett spjällhus med samma artikelnr, så kan dessa ha olika mjukvara i sig. Hade ett långt samtal med atech2 angående detta igår. Ett måste är att läsa ut vilken mjukvara som finns i ditt och hitta ett med exakt samma vilket är knepigare. Du kan aldrig se på spjället vilken mjukvara du har...... Därav nästan ett måste att koppla loss skiten och renovera själv, eller skicka till atech2 (3200:-) tar ca 4-10 dagar.
#1214025
Hej alla. Jag har inte nämnt det men spjället kom från en V70 -00 med gamla karossen, dvs en närmast identisk bil. Det kostade 1200 exkl frakt. Har skrivit till verkstaden i min närhet och ska se vad de tror om problemet och vad en omladdning av programvaran skulle kosta. Ligger kostnaden under säg 800 funderar jag på att testa med det i första hand. Spjället borde fungera med tanke på att det är från 2014. Alternativt kan jag ju skicka det gamla spjället till Atech eller liknande firma. Det finns tydligen även gör-det-självsatser för att byta resistansfilmen, kostar drygt en tusenlapp, men efter att ha läst anvisningarna verkar det lite väl meckigt tycker jag.
#1214162
vafförärdetpådetteviset skrev:Hej alla. Jag har inte nämnt det men spjället kom från en V70 -00 med gamla karossen, dvs en närmast identisk bil. Det kostade 1200 exkl frakt. Har skrivit till verkstaden i min närhet och ska se vad de tror om problemet och vad en omladdning av programvaran skulle kosta. Ligger kostnaden under säg 800 funderar jag på att testa med det i första hand. Spjället borde fungera med tanke på att det är från 2014. Alternativt kan jag ju skicka det gamla spjället till Atech eller liknande firma. Det finns tydligen även gör-det-självsatser för att byta resistansfilmen, kostar drygt en tusenlapp, men efter att ha läst anvisningarna verkar det lite väl meckigt tycker jag.
Håller med dig, testa att lägga i rätt mjukvara i det spjället du köpte på skroten, så skall du se att bilen fungerar bra efter det :)

//Micke
#1214684
Tips åk till Mekonomen och lägg in mjukvaran, mkt billigare än Bilia (Volvo).
Inte alla Mekonomen som har utrustningen för att göra programmeringen men ring och kika innan. Offert på 900:- för mjukvaran sen 300:- för programmeringen hos Mekonomen. Lycka till och återkoppla gärna i tråden hur du gjorde och så vidare........
#1215481
Hej och tack för tipsen :)

Har varit i kontakt med båda Mekonomenverkstäderna nära mig och ingen av dem har utrustning för att uppgradera mjukvara, säger de. Volvoverkstaden i närheten säger att de inte heller kan göra det. Anledningen: spjällhuset är från en donatorbil med GLT-motor och manuell låda, det ska inte passa på en Turbo (som dessutom har automat). De säger att de bara kommer att få felmeddelande om de försöker ladda ner programvaran. Vet inte riktigt vad jag ska tro. 8644347 SKA ju passa på min bil? Och kikar jag på bildelsbasen.se finns det flera exempel på likadana bilar som min, dvs samma modellår, samma motor och med automat, som har haft 8644347 monterade. Jag har alltså en V70 2.4T Automat MY00, B5244T, tillverkad 199906 och med Vin YV1LW56K6Y. Donatorbilen var en V70 2.4 GLT Manuell MY00, B5244S, tillverkad 199911och med Vin YV1LW61F2Y. Båda med "gamla 850-karossen".

ETS-lampan förblir alltså släckt, bilen startar fint, går inledningsvis fint för att sen gradvis gå sämre enl tidigare inlägg. Dock ingen limp home. Automatlådan beter sig underligt på tomgång och verkar förtvivlat försöka driva på tomgång i läge D i en helt annan utsträckning än förr. Kan vara att tomgången är ostadig och i pendlingstopparna når ett varv där lådan vill driva. Har sprutat försiktigt med startgas runt anslutningar, packningar mm utan att någon skillnad märkts.

Har hört att det finns någon glad kille på nätet som kan läsa ut programvaran från gamla spjällhuset och överföra till det nya, bara man har tillgång till DiCE. Kanske får bli nästa steg. Problemet är att jag inte har DiCE. Har visserligen en BSR PPC2 men tror inte den kan användas för detta.

Passade på att kolla närmare på det gamla spjällhuset. Det var verkligen skitigt. Har rengjort det och funderar på att återmontera om jag inte kommer på någon annan lösning. Bilen gick fint - bara ETS-lampan som lös - innan jag drog igång med detta. Så köper jag mig kanske lite tid att fundera ut en lösning.

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]