Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215584
Japp, det var precis så jag resonerade också. Ändå står jag här... klart det kan vara ett fel på det nya spjällhuset men jag tror inte det. Det är bara 3 år gammalt och kändes och såg fräscht ut. Jaja. OM jag återmonterar det gamla och det fungerar fint kan jag iaf utesluta läckor och andra felkällor, och vet då att det enbart handlar om programvara. Lite tradigt att skruva dit ett spjällhus som jag vet kommer att fallera snart, bara. Fast det lär gå fortare att göra nu när jag redan har gjort det en gång. Alltid något. Men jag skulle ju helst vilja få det nya att fungera.
#1216546
Hittade en intressant tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=120928

Exakt samma spjällhus och versioner som mina, alltså. Så nu blir det en förnyad kontakt med lokala volvoverkstaden om att få en "ETM omladdning S70, V70 (VO 9438298)" utförd. Har även kollat, och oavsett om man har en B5244S eller B5244T så är 8644347 utbytesalternativet för 9186793. Det SKA alltså fungera såvitt jag kan förstå.
#1217038
Fortsätter att uppdatera här, om inte annat så kan jag kika efteråt och se vad jag gjorde...

Återmonterade gamla spjället, fast nu rengjort från all skiten inuti. Provkörde en längre sträcka igår. Ingen ETS-lampa och bilen gick riktigt bra. Fick för mig att den kanske drar aningen mindre bensin också. Hursomhelst, uppenbarligen var programvaran enda orsaken till att den gick dåligt med 8644347-spjället, det berodde alltså inte på några läckor eller så.

Lokala verkstaden vill nu efter lättare övertalning ha nästan 1000 kr för omladdning 9438298. Känns lite dyrt när man kan få en Sacer för runt 900 och då kan bygga om 9186793 till kontaktlös version. Troligen utan omladdning (?). Och sälja 9438298 till någon med lämplig sugis, där den bör kunna passa direkt.

Kör väl med gamla spjället ett litet tag till. I avvaktan på att jag bestämmer mig för hur jag vill lösa det hela för gott. Lutar åt en Sacer.
#1219517
Jaha, ETS-lampan tändes ganska snart igen. Har nu beställt en Sacer för runt 900, men den verkar ha fastnat bland alla dessa paket från Kina eftersom leveransen dröjer så. Har bestämt mig för att montera den och sälja det spjällhus jag köpte. Besiktigade bilen idag, släckte ETS-lampan mha min BSR PPC2 först, och trodde nästan att jag skulle få igenom den, men icke. Tvåor på ojämn bromskraftsfördelning bak samt på en bromsslang fram. Dock var alla avgasvärden fina.

Har förresten, om någon är intresserad, kollat närmare på det där med programvara och ETM:er. Det finns en amerikansk 23-sidig Tech-net Note 25-149-E från 03-03-2006 som beskriver utbyte av ETM. För min bil gäller spjällhus 8644347 (dvs precis det jag hade köpt), en ETM reload 9438298 samt även en ECM gasoline upgrade 30677005. Exakt samma spjällhus och programvaror gäller för en sugis av samma årsmodell som min (=donatorbilen vars ETM var utbytt). Således tror jag att spjällhuset var av rätt modell och redan laddat med rätt programvara. Det som saknades i min bil var därför troligen endast uppdaterad ECM-pgmvara 30677005. Det skulle också förklara ganska bra varför min bil gick så illa med "nya" gasspjället. ECM-pgmvaran behövde uppdateras.

Nähäpp, det var tydligen fel. Har fått svar att produktnumren ovan bara är för att beställa mjukvaran, den aktuella mjukvara som sen i realiteten laddas ner varierar beroende på årsmodell, om det är en turbo eller sugis, etc. Så trots att man beställt tex 30677005 till en sugis så blir det inte samma pgmvara som laddas ner som om man hade beställt 30677005 till en turbo. Antar att det i praktiken blir väldigt svårt att hitta en donatorbil med spjällhus som passar rakt av utan omladdning när man ska byta. Förmodligen mycket mindre krångel att låta bygga om mha Atech2 mfl, eller bygga om själv. Jaja, återkommer väl med en avslutande uppdatering när det hela är löst.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]