Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1212036
Som rubriken lyder så har jag riktigt svårt att få i backen ibland. Jag får ta i så jag rent blir ansträngd :evil:
När jag väl fått i växeln en gång så går det som smort att växla därefter. Jag har provat att lägga i en annan växel först innan jag ger mig på att backa, men det hjälper inte.
Det känns nästan som om växelspaken frusit fast varje morgon (jo vi har faktiskt redan nu -15)
Vet någon vad det skulle kunna vara för fel? ;-//
#1212066
Glapp i växelvirar eller spakställ, så du är mellan två lägen kanske?
Eller backspärren, som hindrar att gå från 5 till R utan att gå till mitten först?
Den sitter förstås i lådan tror jag.

När byttes växellådsoljan?

Om kopplingen smygdrog, så skulle alla växlar vara tröga först, och inte bara backen.
#1212229
Mycket möjligt att tryckplattan kärvar på splinsen så ingående axel i lådan inte stannar, inte direkt ovanligt, och brukar märkas främst på backen och 1an.

Åtgärd? Låda ner med allt vad det innebär och smörja splinsen.


Men, det kan även vara bussningarna i länkaget som är slut, inte heller ovanligt, men det brukar märkas på samtliga växlar-
#1212443
v16v skrev:Det är väl inte tryckplattan som kärvar! det är lamellcentrumen som skärvar i splinsen.
Ja, så är det, men då skulle ettan också tröga.
Inte bara backen.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]