Hansb skrev:Det låter inte bra att katalysatorn är tveksam, låter dyrt också. Vad innebär det att byta på en så gammal bil? Blir man tvungen att byta avgassystem och lambda sonden också då allt antagligen rostat fast?
Det med ordentlig varmkörning låter sunt, ska prova det. Service typ nya stift, filter och olja ska jag också göra.
Stiften har ca 3000 mil o luftfilter detsamma, oljan har minde än 1000 mil på sig. Motorlampan lyser sedan ca 3 år men avgasvärdena har varit ok fram till nu.
Jag har också fått tips om att vevhusventilationen kan påverka avgaserna. Är det något jag ska gå vidare med?
Aha!!
Vad är orsaken till att motorlampan lyst så länge?
(I nuvarande status finns flera felkoder jag kan tänka mig finns lagrade, men för tre år sen, menar jag. När den tändes först).
Köra länge med något fel käkar katalysator det.....!
Det finns eftermarknads kat för runt 4,000kr +monteringsjobb.
+3,000kr för var lamdasond som eventuellt skär eller skadas. (Inte supervanligt, men händer. Främst bakre)
Du har två stycken.
Men felkoder felkoder!
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.