Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hansb
#1211567
Hej, jag har en S-70 1999. Mätte för hög co på besiktningen. Bilen har gått ca 18 tusen mil o är i bra skick. Vad kan det vara för fel? Vad kan jag göra för att hitta felet?
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1211855
oftast är det pga kall katalysator, innan besikting borde du köra 2-3 mil motorväg och gasa friskt(inom laglig hastighet) så katten blir ordentligt varm
av Hansb
#1211885
Jag kan inte det här i detalj men vad jag förstått så påverkar inte katalysatorn co värdet. Är du säker på att din metod har påverkan?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1211936
Vad har du för motor i bilen? Vad låg de övriga avgasvärden på? Var det hög co på tomgång eller vid 2500 rpm?
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1211982
Hansb skrev:Jag kan inte det här i detalj men vad jag förstått så påverkar inte katalysatorn co värdet. Är du säker på att din metod har påverkan?
jo! CO påverkas i väldigt hög grad av katalysatorn(även HC), det är lambdavärdet som har noll påverkan av katalysatorn
av Hansb
#1212131
Tack för att ni visar intresse för mitt problem.
Motorn är 170 hästarsmodellen.
Co värdet är 1.8 procent på förhöjd tomgång, och 1,7 vid tomgång. Lambda var lågt 0,96.
av MickeM
#1212174
Om bilen går klockrent så pekar det på katalysatorn, men faktiskt så laj en service göra underverk.
När byttes tändstift, luftfilter osv sist?

Alla värden hör ihop, och talar samma språk.

Hög CO är orena avgaser givetvis, och låg lamda säger för lite syre = för mycket oförbränt bränsle.

Dålig kat och/eller en motor som får för mycket.
Det kan räcka med att åtgärda bränsleblandningen.

Steg 1 .Serva, om det är länge sedan.
Steg1b = få felkodskontroll gjord.
Steg2. En rejäl varmkörning av katten, om du bara småkör eller stadskör.
Dvs lite buskörning med långa fullgasaccelerationer i uppförsbackar, osv. (OBS! Inte i stadsmiljö, och med god hänsyn till trafik och trafikregler)
Hastigheten har inget med detta att göra. Måste inte gå fort..
Kör du långa sträckor ofta, kan du skippa det.
av Hansb
#1212321
Det låter inte bra att katalysatorn är tveksam, låter dyrt också. Vad innebär det att byta på en så gammal bil? Blir man tvungen att byta avgassystem och lambda sonden också då allt antagligen rostat fast?

Det med ordentlig varmkörning låter sunt, ska prova det. Service typ nya stift, filter och olja ska jag också göra.

Stiften har ca 3000 mil o luftfilter detsamma, oljan har minde än 1000 mil på sig. Motorlampan lyser sedan ca 3 år men avgasvärdena har varit ok fram till nu.
Jag har också fått tips om att vevhusventilationen kan påverka avgaserna. Är det något jag ska gå vidare med?
av MickeM
#1212360
Hansb skrev:Det låter inte bra att katalysatorn är tveksam, låter dyrt också. Vad innebär det att byta på en så gammal bil? Blir man tvungen att byta avgassystem och lambda sonden också då allt antagligen rostat fast?

Det med ordentlig varmkörning låter sunt, ska prova det. Service typ nya stift, filter och olja ska jag också göra.

Stiften har ca 3000 mil o luftfilter detsamma, oljan har minde än 1000 mil på sig. Motorlampan lyser sedan ca 3 år men avgasvärdena har varit ok fram till nu.
Jag har också fått tips om att vevhusventilationen kan påverka avgaserna. Är det något jag ska gå vidare med?
Aha!!
Vad är orsaken till att motorlampan lyst så länge?
(I nuvarande status finns flera felkoder jag kan tänka mig finns lagrade, men för tre år sen, menar jag. När den tändes först).

Köra länge med något fel käkar katalysator det.....!

Det finns eftermarknads kat för runt 4,000kr +monteringsjobb.
+3,000kr för var lamdasond som eventuellt skär eller skadas. (Inte supervanligt, men händer. Främst bakre)
Du har två stycken.

Men felkoder felkoder!
av Hansb
#1212367
Jag börjar inse att det varit oklokt att köra med lampan tänd. Är begagnad kat eller lambdasonder något att jaga?

Har ingen felkodsläsare. Ska jag köpa en eller vända mig till en verkstad som kan läsa ut dem åt mig?

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?