Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1212483
Hansb skrev:Jag inser att jag måste fixa ursprungsfelet innan jag byter något. Ta fram felkoder är som du säger första steget. Har du tips om någon felkodsläsare som är tillräckligt bra och jag kan köpa för rimliga pengar?
Felkoder.
Jadu, en 1999 är ett brytår.

En "normal" 1999:
Du kan klara av felkoder i motorstyrdonet med en enkel universal-OBD för nån hundring.
Ingen ECC,SRS, eller ABS ser du med en sådan billig.

Då krävs VIDA installerat på en Laptop med Win7 proffesional, med tillbehöret DICE som är interfacet mellan bil och dator.
Den är bästa valet, då du kan göra det mesta, och inte bara Felkoder. Fungerar med alla Volvo tom 2014.

Eller om det är en väldigt tidig 1999:
170hk, turbo eller diesel krävs Vol-Fcr installerat på en Lap-top, och en KKL 409 OBD-kabel.
Tidig 144hk kräver en lysdiod, samt en tryckströmbrytare och lite kopplande. (Sök: blinkdiod)

Biltemas Volvo OBD-scanner klarar bara 2001 -2007.
Dock alla styrdon.
av Hansb
#1213842
Hej, som jag förstår så går det att utläsa motorstrydonets felkoder mha en biltemafelkodsläsare. Är det troligt att dessa kan avslöja felet eller kan det behövas mer?
Ska jag köpa en biltema läsare eller är det bättre att be t ex bilia att läsa ut felkoderna?
av MickeM
#1213980
Hansb skrev:Hej, som jag förstår så går det att utläsa motorstrydonets felkoder mha en biltemafelkodsläsare. Är det troligt att dessa kan avslöja felet eller kan det behövas mer?
Ska jag köpa en biltema läsare eller är det bättre att be t ex bilia att läsa ut felkoderna?
Biltemas enklare modeller klarar nog ISO motorkoder, dvs Pxxxxx.
Betydligt bättre än inget.
Kostar nån enstaka hundring.

Men ABS, SRS, ECC osv kan du glömma med den.

Biltemas Volvoanpassade klarar 2001 till 2008, men då rubbet.
Den klarar universal Pxxxx också iofs, men dyrare än de enklaste.
av MickeM
#1214472
Hansb skrev:Har kollat felkoder mha biltema läsare. Inga felkoder lagrade enligt den. Vad gör jag nu?
Om motorlampan lyser när du kör, har du garanterat en eller flera felkoder.
Vilken läsare köpte du?

Biltemas volvoanpassade fungerar INTE i "Volvo-läge" på första generationen.
Då får du välja Universal-läget.

Kan du se givarvärden osv?
(Om den får kontakt alls, alltså)
1999 är bökig årgång, då man inte vet säkert om den är nya eller gamla systemet....
av Hansb
#1214494
Jag har Volvo läsaren.
Jag ska prova i universalläget, är borta någon dag, återkommer med hur det går.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1214570
När du skriver Volvoläsaren menar du då VIDA+DICE? Lyser motorlampan så ska det finnas felkoder i systemet, men! Det kan vara en annan styrenhet som begär tändning av motorlampan till exempel automatlådan om du nu har en sådan, Gaspjällstyrdonet, och jag tror att även ABS styrdonet kan begära tändning av motorlampan. Jag har svårt att tro att man kan få ut en kod från ECM då med en universalläsare.

Men hur som helst så går bilen fett enligt lambdavärdet, orsakerna kan vara många som allt från en läckande insprutare vilket är det värsta för katten som då blir för varm och smälter, kan vara vevhusventilationen. Det går även att tanka i lite E85 för att få ner avgasvärdena :)
av Hansb
#1215144
Jag har läst av felkoderna i ”universalläget”. Felkodsläsare är Biltemas för Volvo.
Resultat:
Lagrade felkoder:
P0135 O2sensor heatet, circuit bank 1, sensor 1.
P1010
P1081.
Avvaktande felkoder:
P0136 O2 sensor heater, circuit bank 1, sensor 2.
P0135
P01010

Några tips om vad felkoderna betyder och hur detta resultat ska tolkas?
av Hansb
#1216129
Hej, har inte hört något om tolkning av felkoderna ovan. Jag behöver verkligen hjälp att tola vad de betyder och vilket fel som ligger bakom. Snälla någon ge mig tips.
Mvh, Hans
av Norfleet
#1216153
Lagrade felkoden P0135 pekar mot att (främre) lambdasensorn är defekt. Behöver inte faktiskt vara lambdasensorn som är defekt, utan kan handla om fel på kablage eller kontaktanslutning. Felkoden signalerar dock att styrenheten mottager signal som är utanför accepterat intervall.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]