Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
#1212383
Jag bytte till en begagnad katalysator 2014 och kört över 10000 mil och den fungera fortfarande.
Det bruka inte vara några problem att få löst lambdasond med en hylsa som är gjord för sonden.
av Hansb
#1212431
Intressant, var fick du tag i en begagnad? Du säger att det inte brukar vara svårt att ta loss lambdasonden, hur gör man bäst?

Någonsin har koll på ett bra felkodsläsverktyg som jag kan få tag på som amatör?
av v16v
#1212435
Köpte en katalysator på skroten för 1000 kr, före det köpte jag en modellanpassad från Biltema för 1995 kr och den höll i 10000 mil.
Jag har tagit löst lambdasond på ca 10 bilar utan problem men man ska ha en riktig hylsa för sonden.
av MickeM
#1212444
Rusa nu inte iväg och byt kat nu bara på måfå.
Felkoder först!

Har kat tagit stryk? Jepp.
Kat numera kass? Kanske.
Bara att kastbyta och ha orginalfelet kvar? Mycket oklokt!

Orginalfelet kan vara hela lösningen med tur, och ska fixas först hursom!

Felkoder!
av Hansb
#1212480
Jag inser att jag måste fixa ursprungsfelet innan jag byter något. Ta fram felkoder är som du säger första steget. Har du tips om någon felkodsläsare som är tillräckligt bra och jag kan köpa för rimliga pengar?
av MickeM
#1212483
Hansb skrev:Jag inser att jag måste fixa ursprungsfelet innan jag byter något. Ta fram felkoder är som du säger första steget. Har du tips om någon felkodsläsare som är tillräckligt bra och jag kan köpa för rimliga pengar?
Felkoder.
Jadu, en 1999 är ett brytår.

En "normal" 1999:
Du kan klara av felkoder i motorstyrdonet med en enkel universal-OBD för nån hundring.
Ingen ECC,SRS, eller ABS ser du med en sådan billig.

Då krävs VIDA installerat på en Laptop med Win7 proffesional, med tillbehöret DICE som är interfacet mellan bil och dator.
Den är bästa valet, då du kan göra det mesta, och inte bara Felkoder. Fungerar med alla Volvo tom 2014.

Eller om det är en väldigt tidig 1999:
170hk, turbo eller diesel krävs Vol-Fcr installerat på en Lap-top, och en KKL 409 OBD-kabel.
Tidig 144hk kräver en lysdiod, samt en tryckströmbrytare och lite kopplande. (Sök: blinkdiod)

Biltemas Volvo OBD-scanner klarar bara 2001 -2007.
Dock alla styrdon.
av Hansb
#1213842
Hej, som jag förstår så går det att utläsa motorstrydonets felkoder mha en biltemafelkodsläsare. Är det troligt att dessa kan avslöja felet eller kan det behövas mer?
Ska jag köpa en biltema läsare eller är det bättre att be t ex bilia att läsa ut felkoderna?
av MickeM
#1213980
Hansb skrev:Hej, som jag förstår så går det att utläsa motorstrydonets felkoder mha en biltemafelkodsläsare. Är det troligt att dessa kan avslöja felet eller kan det behövas mer?
Ska jag köpa en biltema läsare eller är det bättre att be t ex bilia att läsa ut felkoderna?
Biltemas enklare modeller klarar nog ISO motorkoder, dvs Pxxxxx.
Betydligt bättre än inget.
Kostar nån enstaka hundring.

Men ABS, SRS, ECC osv kan du glömma med den.

Biltemas Volvoanpassade klarar 2001 till 2008, men då rubbet.
Den klarar universal Pxxxx också iofs, men dyrare än de enklaste.
av MickeM
#1214472
Hansb skrev:Har kollat felkoder mha biltema läsare. Inga felkoder lagrade enligt den. Vad gör jag nu?
Om motorlampan lyser när du kör, har du garanterat en eller flera felkoder.
Vilken läsare köpte du?

Biltemas volvoanpassade fungerar INTE i "Volvo-läge" på första generationen.
Då får du välja Universal-läget.

Kan du se givarvärden osv?
(Om den får kontakt alls, alltså)
1999 är bökig årgång, då man inte vet säkert om den är nya eller gamla systemet....

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D