Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1210702
Hej!

Hur hårt ska man spänna parkeringsbromsen vid hjulet?
Det känns som att när jag drar åt spänningsjusteringshjulet" höger bak så är det antingen för hårt eller alldeles för löst. Nu har jag gjort så att hjulet rullar fritt när handbromsen inte är åtdragen, men när jag drar åt bromsen så kan jag ändå röra på hjulet när jag tar i lite grann. Och jag tror att det är lite för löst då va?
Så mitt problem är att om jag spänner mer så kommer bromsklossarna skava mot bromsskivan men bromsa hårt när jag drar åt.
Vad ska man göra?

-------------------
V70 GLT -98
av Kena
#1210706
Du verkar ha fått en digital handbroms, antingen 1 eller 0 :D
Nä skämt och sido, går den inte att finjustera på spännskruven i navet alls?
#1210715
Jo, det går. Fast Jag kan inte få det bra :( . Jag har prövat att rulla bilen i låg hastighet och sedan bara bromsat med parkeringsbromsen för att se hur bromsspåren blir. Skumt att första gången så tar bara höger och andra bara vänster.
av Kena
#1210735
Då är det nog dags för att demontera skivor och smörja upp länkaget. Kolla först om det är hål någonstans i vajerhöljet. Köp nya vajrar isf innan du tar isär bromsarna och byt dem samtidigt så är det lättare att få till justeringen. Rostiga vajrar är inte kul att justera till.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1210788
Dessa bilar är verkligen skitdryga att få till handbromsen på. Sök här på forumet efter Pettsson, han har avhandlat den frågan otaliga gånger.

Det viktigaste är att kolla så länkaget löper fint och att du släppt på ALL spänning, så hävarmen verkligen går i botten. Du måste släppa på spänningen inne i kupén. När du släppt på all spänning, (även vid justerskruven) kollat så allt löper fritt och verkligen är i botten sätter du på bromsskivan och spänner genom ett hål justerskruven tills att den bara tar lite lite grann. Sen går du in i kupén och ställer in så att den låser hjulen vid 7-8 hack på spaken.

Det är ganska vanligt att vajer kärvar till handbromsen bak. Då är det bara att byta. Jag hade väldiga problem med handbromsen på min bil, tills jag följde pettssons råd till punkt och pricka, då blev det perfekt! Om du inte har en justerskruv går det att beställa.
av SubMarine
#1210812
Först släpper man justeringen i kupén helt. Sen brukar jag spänna hårt ute vid hjulen, så att jag knappt orkar vrida på bromsskivan för hand. Sen justera i kupén. I och med att omkretsen är så liten på skivan så känns det trögare än vad det egentligen är om du hade haft fälgen på. Sen kommer även bromsbacken att slita in sig mot skivan.
av MickeM
#1210911
Här är en guide som jag gjorde för ett år sen, eller så.

Den är förvisso för V70N, men jag rekomenderar i denna tråd att montera justerare ute vid hjulet, som V70N saknar orginal. (Finns som piratdel)

Med sådan justerare är förfarandet vid hjulet samma som S/V70I.
Det finns dock ett hål i skivan för justeraren på första modellen.
V70N får ta det genom ett hjulskruvhål.
Det är inne vid spaken det skiljer mest, men hur man hanterar spänningen/slackning av viren är lika.

Som sagt så är PRINCIPEN i denna beskrivning lika på s/v70I.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179
#1210943
tack för svaren, jag tror jag hittade problemet nu när jag tog av bromsskivan. beläggen sitter löst och den ena klykan som ska hålla skiten på plats är böjd se bild Bild . Så hur fixar man det på bästa sätt? Jag har kollat era guider osv men just mitt problem visas inte. Vad heter delen som man behöver byta här?

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.