Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206119
Hej,

Har precis bytt ventiltätningar på insugssidan (med toppen kvar), packboxar till kamaxlarna samt kamremssats på min V70 2.5T -99. När jag skulle starta motorn första gången så blev det väldigt jobbigt. Körde först på starten med spridarna urkopplade för att bygga upp oljetryck och kände då att kompressionen var ojämn. Efter att oljetrycket byggts upp så kopplade jag in spridarna och skulle starta. Motorn startade till för att sedan bara gå runt på starten utan någon som helst kompression på någon cylinder. Fick smått panik och började med att kolla så att kamremmen fortfarande satt som den skulle, vilket den gjorde. Tog ur ett stift och kikade ner i cylindern samtidigt som jag drog runt motorn för hand. Motorn gick väldigt lätt runt. Drog runt den några varv och kände plötsligt att man fick jobba lite mot kompressionen. Körde på starten igen och då hoppade den igång och gick normalt. Vid provkörning så gick den bra.

Min fråga blir ju då, hur kunde kompressionen försvinna på alla burkar så här vid första starten?
#1206161
Om en lagom insliten motor för stå ett tag så rinner oljan bort från cylinderväggarna. Utan oljan så tätar inte kolvringarna = ingen kompression. Därför är det vanligt att folk får rådet att hälla i lite olja i varje cylinder när motorn verkar vara kompressionslös.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]