Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Princecharming
#1206056
Ena sidan av bakaxeln på min bil är lös! Har förstått att det är någon slags (aluminium?)bussning som fattas, men finns här någon som vet vad det kostar att åtgärda?
Jag kan inte sånt här själv, utan jag hade tänkt lämna in bilen på verkstad.

[youtube]
[/youtube]
#1206069
Youtubefilmen fungerar inte för mig.

Men du har två alu-bussningar mellan bakaxel-halvorna, kan man säga, och två lagringar framför resp bakhjul.

Alu-bussningarna är ganska billiga, men en verkstad vill ha betalt för jobbet också.
Även 4-hjulinställning, vill en seriös verkstad göra när dom byts.

Lagringarna kan man byta ändå. Mindre påverkan.

Jag skjuter från höften och gissar runt 4000-5000kr för alu-bussningsbyte och 4-hjulsinställning.

Men ring till flera olika för offert.
Kan skilja flera sköna tusingar mellan verkstäderna.
#1206077


Där är länken till videon. Den är publik och borde fungera.
Jag har tänkt ringa både Volvo och bland annat Mekonomen här på orten för att höra vad de vill ha för jobbet, men de öppnar ju inte förrän på måndag.
Varför jag ville ha ett ungefärligt pris idag är pga att jag köpte bilen i onsdags, körde 20 mil hem, parkerade och bytte däck idag - då upptäcker jag detta - och nu håller jag på att förhandla med hen jag köpte bilen av för att få göra något slags avdrag på priset. Vi har kommit överens om halva summan var, men då jag inte vet riktigt vad de kostar så är det svårt att ge en uppskattning (vi har haft kontakt idag)

Tack för svar.
av MickeM
#1206167
Länken fungerade.

Helt klart inre alu-bussningarna.
Biltema har dom för 300kr/st ungefär.
Men jobb och inställning tillkommer som sagt.

Mycket vanligt fel, då aluminiumen oxiderar sönder.
Borde stå på besiktningsprotokolen som "bra att veta" i flera år innan......

Lite förvånad om den har passerat årets besiktning, men kanske inte är gjort ännu?

Troligen brast detta på hemvägen, och glappet uppstått nu.
Är däcket inte snedslitet, så var den nog "hel" innan, och detta nyheter för försäljaren. Utom "bra att veta" då, och bussningen var väldigt dålig men obrusten.
Sledslitet däck, så har det varit ett tag.
Jag vill inte strö salt i såren, men en 1999 v70 för ca 10,000kr (normalpris för ok, men ej nybesiktad) så får man nog räkna med lite sådant här....

Men om Hen insisterade på att den var 100% vid försäljningen, och däcket är snedslitet, så är kanske inte mjölpåsen helt ren.
Men du missade det ju också vid provkörningen, så..... kanske ren mjölpåse ändå....
Gammal bil. Allt kan hända.
#1206474
Jag förväntade mig självklart inte en helt ny och prickfri bil när jag valde att köpa en 18 år gammal en, men eftersom hen sade att bilen var "i kanonskick" och detta inte märks när jag kör bilen så blev jag rätt besviken ändå. Jag fick tillbaks 1.000kr av säljaren (vilket jag är ytterst tacksam för då jag själv säkert skulle tänkt "köpt är köpt") och åkte idag för att boka tid på verkstad - och de ska ha 4.200kr (billigaste alternativet i stan) för bussningarna, jobbet och en fyrhjulsinställning :shock:
Men det är ju bara att slänga fram pengarna och se glad ut :roll:
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]