Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206043
Jag har en V70 -00.
Jag märkte igår att temperaturmätaren för kylarvattnet visar max.
Jag fick en liten klump i magen, då jag tänkt kolla oljan i en vecka nu, men efter kontroll var oljenivån ok. Även kylarvätskenivån är ok.
Problemet är inte att vattnet blir varmt, då jag har samma fenomen i morse, då bilen stått still hela natten.

Jag mätte resistansen i givaren i går efter att jag kört och, om jag minns rätt fick jag 198 Ohm, vilken verkar vara ett rimligt värde om man tittar på denna sida: https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=52203

Efter att ha letat efter givare på nätet, verkar det vara samma till V70(I) som till 850. Jag har en 850 stående, så jag mätte givaren till den också. Resultat enligt nedan.

Utetemperatur: ca 12C

850 3,88 kOhm
V70 3,23 kOhm.

Enligt sidan jag länkade till ovan, så verkar det vara en NTC givare dvs. lägre resistans ju varmare det blir. 850 står längre in i en carport, så kan stämma att det är lite varmare där. Värdena på givaren verkar således vara ok.

Jag misstänker att problemet ligger någon annanstans än i givaren, men kan givetvis ha fel ;)

Är det något som känner till andra ”vanliga” fel som resulterar i detta?
Kan man mäta någon spänning i kabeln till givaren, eller över givaren och isåfall, vad är normala värden?

Jag har inte lyckats följa kabeln från givaren, men man kan rimligtvis mäta i andra änden för att se vad det är för värde där.

Tacksam för alla idéer.

/
#1206170
Då givaren är loss, visar mätaren fortfarande max temperatur.
Spänning på kablage "från" bilen är 4,94 V då givaren är bortkopplad.

Att det är spänning på kabel, indikerar ju att den åtminstone inte är helt av. Sen vet jag inte vad spänningen bör vara.
#1206265
fsn skrev:Då givaren är loss, visar mätaren fortfarande max temperatur.
Spänning på kablage "från" bilen är 4,94 V då givaren är bortkopplad.

Att det är spänning på kabel, indikerar ju att den åtminstone inte är helt av. Sen vet jag inte vad spänningen bör vara.
Då kan du utesluta givaren som fel.x
Kortslutning i kablaget mellan trådarna, eller defekt tempmätare i instrumentet.

Eller var det endast en kabel till tempgivaren på V70I.......minns inte.......

Inga andra elfel?
Om det tex är jordfel under instrumentbrädan, eller nått...
#1206422
Finns jordpunkter till styrenheten på motorblocket. Vanligaste felet är tempgivaren, prova med "lös" givare som du kopplar in på bilens kabel. Att tempen går i topp när man drar ut kabeln är nog som det ska. (För att inte gå varm vid defekt givare)
#1206431
Motronic4.4 startar inte ens utan tempgivaren ikopplad, lite märkligt att denso/me7 gör det.

Tempgivaren har f.ö. bara plus och jord, och bilen läser spänningen i dom 2 kablarna(som varierar med motståndet/temperaturen i givaren).

Och vad jag kan minnas är det 5V-givare. dvs spänningen ligger på runt 5V utan motstånd, och sjunker allt eftersom motorn(givaren) blir varmare.
Ska dock inte svära på att det är 5V, det är ett bra tag sen jag pillade med det där, men vill minnas att jag konstaterade att jag kunde koppla den rakt in i min arduino(5V) utan att strypa spänningen först.

edit: nope, fel, spänningen ökar ju varmare bilen blir, dvs 5V skulle då betyda att bilen kokar.
http://oi65.tinypic.com/24vtguu.jpg
#1206719
Har nu mätt på givaren då kablage sitter kvar.
Mäter runt 2V då jag började, och efter någon minut låg spänningen runt 1,8V efter att motorn stått på tomgång ett tag.

Övriga el-relaterade fel är att displayen nere till vänster i instrumentpanelen inte fungerar. Den har inte gjort det sen jag köpte bilen för 1,5 år sen. Detta är ett vanligt fel som jag förstår det. Så jag vet inte om det står några andra felmeddelande där.

Kablarna försvinner ner mellan generator och kompressorn till ACn, där tappar jag bort dem.

Jag ska försöka få tag i en läsare för felkoder...
#1206969
fsn skrev:Har nu mätt på givaren då kablage sitter kvar.
Mäter runt 2V då jag började, och efter någon minut låg spänningen runt 1,8V efter att motorn stått på tomgång ett tag.

Övriga el-relaterade fel är att displayen nere till vänster i instrumentpanelen inte fungerar. Den har inte gjort det sen jag köpte bilen för 1,5 år sen. Detta är ett vanligt fel som jag förstår det. Så jag vet inte om det står några andra felmeddelande där.

Kablarna försvinner ner mellan generator och kompressorn till ACn, där tappar jag bort dem.

Jag ska försöka få tag i en läsare för felkoder...
Ummm, vänta nu!

Har du en informationsdisplay nere till vänster?
Inte bara kontrollampor?
Färddatorn där nere till vänster alltså, och Inte i mitten?

Har du tempmätare och tankmätare bredvid varandra på vänster sida om hastighetsmätaren?
= V70I

Har du däremot tempmätare och tankmätare på olika sidor om hastighetsmätare och varvräknare? (Dvs längst ut på var sida.)
Är vredet för färddatorn på blinkersspaken?
Då har du en V70N!

Plattform 2 för V70. Helt annan karross och elektronik!
Aldrig sett en färddator med information i text på en S/V70 I.
V70N har "ofta" problem med DIM (kombiinstrumentet)
Dom blev bättre from 2003, men är inte bakåt-kompatibla.
Finns firmor som löder om dom gamla.
#1207067
Fel av mig.
Du har rätt MickeM. Det är en V70N jag har..
(Jag slog registreringsnumret på Mekonomen första gången och läste lite snabbt. Jag läste (I ) istället för (II)) - Jag får skämmas för det !!
(Har bara haft bilen i 16 månader)

Har försökt flytta hela tråden till V70N kategorin, men det kan man nog inte göra själva...

Och ja, färddator med vred på blinkersspaken.
Dock kvarstår grundproblemet. Temperaturmätaren.

Jag kommer nog inte mycket längre själv.
Kvarstår 2 alternativ:
# Köra vidare och hoppas inte termostaten går sönder. (vet inte hur mycket man ska lägga på en 17 år gammal bil)
# Lämnat till verkstad. Volvo/bilia eller Mekonomen. Jag tänker att Volvo borde kunna lösa elfel smidigare än någon utomstående. Men de tar säkers bra betalt också..
#1207084
Angående displayen...
Jag lös med en ficklampa snett ovanifrån.. Då går det att se vad det står i displayen. (Det är bakgrundsljuset som är trasigt. Jag tror jag såg ett inlägg någonstans om just det, men hittar det inte nu.) Om något har sett detta, får ni gärna länka :)

Hög motortemp. - Se manual

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]