Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1205966
Hej! Har väldigt trög och konstig styrning på min v70 som jag tänkte försöka råda bot på.

9140998 är en rattaxelknut som ska passa till Volvo 850. Men är det samma till s70/v70? Det verkar inte stå i beskrivningen att den ska göra det. Kanske ni har ett annat nummer till en som passar?

Mvh Andreaas
Användarvisningsbild
av frasse4
#1205968
Har du provat att smörja upp den du har?
Användarvisningsbild
av andreasw
#1205978
frasse4 skrev:Har du provat att smörja upp den du har?
Jag provade förra sommaren, blev lite bättre men inte bra. Måste ta loss den och försöka smörja isåfall. Men såg att jag hade en helt rund skalle på skruven, det var dock en mutter på andra sidan men jag tycks minnas att den bara snurrade. Hur bär man sig åt när man tar bort den?
av jantt
#1206001
Da jeg købte min C70 kunne jeg næsten ikke dreje rattet. Først en gang rustløsner og derefter kædespray det hjalp. Har virket i 1 år nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1206015
När jag köpte V70in så var styrningen så trög att det knappt gick att svänga.
Det jag gjorde var att dränka knuten i 5-56(eller om det var WD40... mindre betydelse), ut och rattade som en galning, dränka knuten igen, ut och ratta, gjorde så 4-5 gånger, sen dess har man kunnat styra med ett finger, mer eller mindre. Och det gjordes då för snart 6år sedan.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1206046
Lucif3r skrev:När jag köpte V70in så var styrningen så trög att det knappt gick att svänga.
Det jag gjorde var att dränka knuten i 5-56(eller om det var WD40... mindre betydelse), ut och rattade som en galning, dränka knuten igen, ut och ratta, gjorde så 4-5 gånger, sen dess har man kunnat styra med ett finger, mer eller mindre. Och det gjordes då för snart 6år sedan.
Du tog aldrig loss och rengjorde den? Smörjde faktiskt upp den hjälpligt förr förra sommaren, men blev inte så mycket bättre. Kanske får ta och prova ta loss den så jag riktigt kan vrida och bända på den :P
Användarvisningsbild
av andreasw
#1206340
Har nu smort upp knuten, men tyckte inte att den var trög eller nånting. Men jag smorde upp den igen. Hade dock inget nållager, bara en delad plasthylsa som gick runt stången på rattaxelknuten, fettade in och satte tillbaka.

Vad är nästa steg i felsökningen? Fjäderbenslagret? För mycket toe out?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1206379
Det sitter inte två knutar på axeln då, en nere vid växeln och en en bit upp för att tilta ratten? (bara gissar här :) )
Användarvisningsbild
av andreasw
#1206568
frasse4 skrev:Det sitter inte två knutar på axeln då, en nere vid växeln och en en bit upp för att tilta ratten? (bara gissar här :) )
Jo det finns två, men den andra är inne i kupén, så den är inte speciellt utsatt! Den känndes också bra. Såg nu ikväll att nivån i styrservon var på "add". Ingen som vet på rak arm vilken servoolja man skall ha?
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]