Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205933
Hejsan.

Jag har en manuell s70 1998 med 144hk B5252S motorn, 28400 mil.

Har fått tillbaka ett problem med bilen som jag har haft förrut, nämligen att bilen lägger av när den blir varm, den börjar gå ryckigt och hackigt för att sedan helt lägga av. Jag åkte en kort sträcka till affären i måndags, (2km) när jag hade handlat klart och skulle köra hem så startade bilen men så fort man släppte tillbaka nyckeln till andra läget så dog motorn, fick nöta på starten för att få igång den igen och lyckades ta mig hem men bilen hade knappt nån kraft alls under 3000 varv och gick väldigt ryckigt.

För ett år sedan hände samma sak men då böt jag vevaxelgivare, efter bytet har bilen funkat bra.

Ibland (väldigt sällen) har jag noterat att den kan rycka lite lätt, då mellan 1500-3000 varv.

Tror ni det kan vara vevaxelgivaren som är trasig igen ? eller kanske tänddelar som behöver bytas?

Börjar tröttna på bilskrället snart :cry:
#1207733
Oscarr skrev:Men får bilen bara kyla ner sig lite så startar den och går som vanligt igen glömde jag skriva.
Hade satsat på ett nytt relä till bränslepumpen och ett nytt huvudrelä. Dem både kan ge konstiga fenomen när bilen blir varm, för att sedan fungera normalt efter att ha svalnat av.
#1212770
Här går det inte fort fram =)

Fick tid över idag och tog isär fördelarlocket... så här såg det ut :oops: :oops:

Bild

Förstår att jag måste köpa ett nytt, köper även en ny rotor.

Jag smackade ihop allt igen och bilen startade och gick bra, svarade bra på gasen osv.

Kan fördelarlocket vara anledningen till att den går dåligt varm men bra kall?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]