Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hedas
#1205050
Hej!

Har min S70-00 140hk och det vankas byte av fjädrar ev. stötdämpare. Jag skulle gärna vilja få ner bilen mot backen, speciellt fram - men inte överdrivet mycket. Skulle vilja behålla lite komfort också, men jag vet att man inte kan äta kakan och samtidigt ha den kvar. Jag har sneglat på R-bilarna V70/S70 och tycker att många ser riktigt bra ut.

Hur mycket skiljer det i höjd på en R och original bil?
Vad skulle ni rekommendera för grejer till en sänkning som styvar upp chassit men ändå med aningen bibehållen komfort?
Användarvisningsbild
av Nexus
#1205261
60\40 och svarta dämpare så blir inte komforten störande . Kör själv på det och tycker nästan de svarta var lite mjuka ,för mycket åt original hållet.
Chassit.se
av Hedas
#1205552
Nexus skrev:60\40 och svarta dämpare så blir inte komforten störande . Kör själv på det och tycker nästan de svarta var lite mjuka ,för mycket åt original hållet.
Chassit.se


Skulle du ha köpt några andra dämpare idag om du fick välja eller känns svarta dämpare ändå "rätt"?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1205600
robinb3rgsten skrev:Är ingen större fara kompisen körde nog 20000 mil med sin s70 med 60/40 sats o orginaldämpare
Många som gjorde så på den tiden det var inne.

Hade sportfjädrar på min första 854 Turbo -95 med originaldämpare.
Köpte G&M fjädrar och dämpare 60/40 hårdaste alternativet till min V70R. Funkade mycket bra.
#1205635
Har åkt 6000 mil med 60/40 och de mjukare svarta dämparna (Lipmesa) på min V70. Tycker man känner av ojämnheter i vägen ganska mycket (värst är när de lappat och lagat vägen) så jag vet inte om de är för långsamma på att reagera eller bara för mjuka då hela karossen kränger i sidled när man kör över ojämnheter med bara ena sidan av hjulen. Skulle jag göra om bytet idag så hade jag nog provat ett par andra dämpare, vet dock inte vilka... Dock funkar de helt okej bara vägarna inte är för dåliga.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1205718
Hedas skrev:
Skulle du ha köpt några andra dämpare idag om du fick välja eller känns svarta dämpare ändå "rätt"?
Det märks det bilen är sänkt även med svarta dämparna och upplevs precis som Submarine beskriver.
Men jämfört med fjädrar och dämpare som rullat 20000 mil så är det en klar förbättring i väghållning.
Vet ej hur de gula uppför sig....
Idag hade jag nog valt https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphan ... wballgummi :wink:
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]