- sön 15 okt 2017, 23:11
#1204808
Som sagt AC'n bör alltid vara på.
Om gasen är slut så är det ju en läcka någonstans. Men här börjar det svåra. Numera skall man vara certifierad för att få jobba med AC. Gasen är inte ozonvänlig. Det är en så kallad växthusgas. Visst finns det många som kan göra sådant ändå, och säkert på rätt sätt. Men det finns alltså ett krav på utbildning för jobbet. Jämför med elinstallationer eller VVS. Någon kontroll på om det är en behörig eller inte som gör jobbet finns inte vad jag vet*, men kan tänka mig att det kan uppstå diskutabla situationer om man vill åberopa någon sorts garantianspråk eller annan klagorätt om reparationen blev misslyckad. Till saken hör att det är vanligtvis dyra reparationer när AC'n är trasig.
Om det nu handlar om en äldre bil så kanske det är enklast att koppla bort AC'n och finna sig i läget bara? Även på den tiden som dom övervägande flertalet bilar inte hade AC var det fullt möjligt att låta defrostern hålla rutorna imfria.
*Det finns naturligtvis ett kontrollorgan för detta, men dom kontrollerar nog bara dom redan certifierade för att följa upp att dom gör rätt. Dom andra ocertifierade är ju okända för kontrollorganet i nuläget. I alla fall så länge dom inte gör någon fadäs.
Om gasen är slut så är det ju en läcka någonstans. Men här börjar det svåra. Numera skall man vara certifierad för att få jobba med AC. Gasen är inte ozonvänlig. Det är en så kallad växthusgas. Visst finns det många som kan göra sådant ändå, och säkert på rätt sätt. Men det finns alltså ett krav på utbildning för jobbet. Jämför med elinstallationer eller VVS. Någon kontroll på om det är en behörig eller inte som gör jobbet finns inte vad jag vet*, men kan tänka mig att det kan uppstå diskutabla situationer om man vill åberopa någon sorts garantianspråk eller annan klagorätt om reparationen blev misslyckad. Till saken hör att det är vanligtvis dyra reparationer när AC'n är trasig.
Om det nu handlar om en äldre bil så kanske det är enklast att koppla bort AC'n och finna sig i läget bara? Även på den tiden som dom övervägande flertalet bilar inte hade AC var det fullt möjligt att låta defrostern hålla rutorna imfria.
*Det finns naturligtvis ett kontrollorgan för detta, men dom kontrollerar nog bara dom redan certifierade för att följa upp att dom gör rätt. Dom andra ocertifierade är ju okända för kontrollorganet i nuläget. I alla fall så länge dom inte gör någon fadäs.