Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204808
Som sagt AC'n bör alltid vara på.
Om gasen är slut så är det ju en läcka någonstans. Men här börjar det svåra. Numera skall man vara certifierad för att få jobba med AC. Gasen är inte ozonvänlig. Det är en så kallad växthusgas. Visst finns det många som kan göra sådant ändå, och säkert på rätt sätt. Men det finns alltså ett krav på utbildning för jobbet. Jämför med elinstallationer eller VVS. Någon kontroll på om det är en behörig eller inte som gör jobbet finns inte vad jag vet*, men kan tänka mig att det kan uppstå diskutabla situationer om man vill åberopa någon sorts garantianspråk eller annan klagorätt om reparationen blev misslyckad. Till saken hör att det är vanligtvis dyra reparationer när AC'n är trasig.
Om det nu handlar om en äldre bil så kanske det är enklast att koppla bort AC'n och finna sig i läget bara? Även på den tiden som dom övervägande flertalet bilar inte hade AC var det fullt möjligt att låta defrostern hålla rutorna imfria.

*Det finns naturligtvis ett kontrollorgan för detta, men dom kontrollerar nog bara dom redan certifierade för att följa upp att dom gör rätt. Dom andra ocertifierade är ju okända för kontrollorganet i nuläget. I alla fall så länge dom inte gör någon fadäs.
#1204823
Rådlös skrev:Som sagt AC'n bör alltid vara på.
Om gasen är slut så är det ju en läcka någonstans. Men här börjar det svåra. Numera skall man vara certifierad för att få jobba med AC. Gasen är inte ozonvänlig. Det är en så kallad växthusgas. Visst finns det många som kan göra sådant ändå, och säkert på rätt sätt. Men det finns alltså ett krav på utbildning för jobbet. Jämför med elinstallationer eller VVS. Någon kontroll på om det är en behörig eller inte som gör jobbet finns inte vad jag vet*, men kan tänka mig att det kan uppstå diskutabla situationer om man vill åberopa någon sorts garantianspråk eller annan klagorätt om reparationen blev misslyckad. Till saken hör att det är vanligtvis dyra reparationer när AC'n är trasig.
Om det nu handlar om en äldre bil så kanske det är enklast att koppla bort AC'n och finna sig i läget bara? Även på den tiden som dom övervägande flertalet bilar inte hade AC var det fullt möjligt att låta defrostern hålla rutorna imfria.

*Det finns naturligtvis ett kontrollorgan för detta, men dom kontrollerar nog bara dom redan certifierade för att följa upp att dom gör rätt. Dom andra ocertifierade är ju okända för kontrollorganet i nuläget. I alla fall så länge dom inte gör någon fadäs.
Ja det är ju en 98 års modell Volvo V70, så det alternativet finns ju. Men han ska åka och felsöka AC-systemet så får vi se om det är en läcka eller inte.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1204856
Derank skrev:Kan vi vara överens om att ts kan köra 10år till utan ac om han vill.
Det är klart. Men hur länge vill man köra utan AC?
#1205272
AC är både en trivsel och säkerhets faktor. Imma på rutorna kan vara ett nog så stort problem på vintern. Alla AC-system läcker, det är därför "dom" håller på och "krånglar" med vilken gas vi ska ha i våra system. Har den fungerat utan problem tills den ställdes in och inte fungerar på våren så betyder inte det att all gas försvunnit under vintern utan bara den sista lilla mängden som gör att kompressorn inte startar. Det finns några sätt att enkelt kolla om det finns gas kvar, då är det bara att åka och fylla. Jag är inte bra på V70 (aldrig skruvat i någon) så jag vet inte var ventiler och kontakter sitter på denna bil, så det får någon annan ta i så fall. Sedan kan man fylla själv numera om man har tid och lust att sätta sig in i hur det fungerar
http://www.envirosafe.se/
Har köpt gas där flera gånger till mina bilar och det funkar bra.
#1205286
Personligen anser jag begagnat-bilen defekt om AC:n inte fungerar (lite ungefär som en trasig koppling) - antingen fixar säljaren denna med kvitto från riktig AC-firma (detta för att förhindra fulfyllning som bara håller en kort tid - utan det är riktig rep med läcksökning) eller så drar man av 10 papp rätt av på priset eftersom det är den summan man får räkna med om man själv repar AC:n.

En bil med trasig orginal AC är heller inte lika rolig på sommaren som en bil som inte har AC originalmonterad.

Det beror på att bilen med fabriksmonterad AC har ingen kran som stänger av varmvattnet mot värmepaketet när man ställer mot max kyla, medan de bilar som inte har AC originalmonterade, har någon arrangemang (wire från vredet eller vakum/elektriskt styrt) där varmvattencirkulationen från motorn stängs av mot fläktpaketet när man önskar max kyla.

Detta gör att det kan vara mer än 5 grader varmare i utblåsen (dvs. 5 grader C varmare än utomhustemperaturen) vid kallaste läget sommartid på en bil med trasig AC än en bil som inte har en AC alls.
#1205369
Jag tror de flesta här i välden inte förväntar sig att en ac på en gammal bil fungerar. Gör den det är det nog bara ett pluss
#1205382
xxargs skrev: En bil med trasig orginal AC är heller inte lika rolig på sommaren som en bil som inte har AC originalmonterad.

Det beror på att bilen med fabriksmonterad AC har ingen kran som stänger av varmvattnet mot värmepaketet när man ställer mot max kyla, medan de bilar som inte har AC originalmonterade, har någon arrangemang (wire från vredet eller vakum/elektriskt styrt) där varmvattencirkulationen från motorn stängs av mot fläktpaketet när man önskar max kyla.

Detta gör att det kan vara mer än 5 grader varmare i utblåsen (dvs. 5 grader C varmare än utomhustemperaturen) vid kallaste läget sommartid på en bil med trasig AC än en bil som inte har en AC alls.
Du har rätt, fast fel ändå.

Ingen av 850/S/C/V70 har vattenkran till värmeelement. AC eller ej.
Bara ett luftspjäll som styr.

MED AC har du en förångare som inluften passerar.
Den värms upp med kupen som allt annat, och tar en stund att kyla av den massan så den inte värmer inluften flera grader.
En bil helt UTAN AC monterad, saknar denna förångare, och inluften blir inte "förvärmd" av en uppvärmt klump, på samma sätt.

Därför är en bil MED AC som inte fungerar, sämre än en bil UTAN AC från början.
Men det är ganska marginellt, och efter bara nån mil, kvittar det fullständigt.

Men som alla andra säger:
Den går fint att köra utan fungerande AC.
Det har jag också gjort, ovh skulle inte dra mig för det igen, om jag behöver en billig slit och släng bil.
De flesta av bilarna i dessa årgångar ÄR ju slit och släng bilar..

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]