Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205272
AC är både en trivsel och säkerhets faktor. Imma på rutorna kan vara ett nog så stort problem på vintern. Alla AC-system läcker, det är därför "dom" håller på och "krånglar" med vilken gas vi ska ha i våra system. Har den fungerat utan problem tills den ställdes in och inte fungerar på våren så betyder inte det att all gas försvunnit under vintern utan bara den sista lilla mängden som gör att kompressorn inte startar. Det finns några sätt att enkelt kolla om det finns gas kvar, då är det bara att åka och fylla. Jag är inte bra på V70 (aldrig skruvat i någon) så jag vet inte var ventiler och kontakter sitter på denna bil, så det får någon annan ta i så fall. Sedan kan man fylla själv numera om man har tid och lust att sätta sig in i hur det fungerar
http://www.envirosafe.se/
Har köpt gas där flera gånger till mina bilar och det funkar bra.
#1205286
Personligen anser jag begagnat-bilen defekt om AC:n inte fungerar (lite ungefär som en trasig koppling) - antingen fixar säljaren denna med kvitto från riktig AC-firma (detta för att förhindra fulfyllning som bara håller en kort tid - utan det är riktig rep med läcksökning) eller så drar man av 10 papp rätt av på priset eftersom det är den summan man får räkna med om man själv repar AC:n.

En bil med trasig orginal AC är heller inte lika rolig på sommaren som en bil som inte har AC originalmonterad.

Det beror på att bilen med fabriksmonterad AC har ingen kran som stänger av varmvattnet mot värmepaketet när man ställer mot max kyla, medan de bilar som inte har AC originalmonterade, har någon arrangemang (wire från vredet eller vakum/elektriskt styrt) där varmvattencirkulationen från motorn stängs av mot fläktpaketet när man önskar max kyla.

Detta gör att det kan vara mer än 5 grader varmare i utblåsen (dvs. 5 grader C varmare än utomhustemperaturen) vid kallaste läget sommartid på en bil med trasig AC än en bil som inte har en AC alls.
#1205369
Jag tror de flesta här i välden inte förväntar sig att en ac på en gammal bil fungerar. Gör den det är det nog bara ett pluss
#1205382
xxargs skrev: En bil med trasig orginal AC är heller inte lika rolig på sommaren som en bil som inte har AC originalmonterad.

Det beror på att bilen med fabriksmonterad AC har ingen kran som stänger av varmvattnet mot värmepaketet när man ställer mot max kyla, medan de bilar som inte har AC originalmonterade, har någon arrangemang (wire från vredet eller vakum/elektriskt styrt) där varmvattencirkulationen från motorn stängs av mot fläktpaketet när man önskar max kyla.

Detta gör att det kan vara mer än 5 grader varmare i utblåsen (dvs. 5 grader C varmare än utomhustemperaturen) vid kallaste läget sommartid på en bil med trasig AC än en bil som inte har en AC alls.
Du har rätt, fast fel ändå.

Ingen av 850/S/C/V70 har vattenkran till värmeelement. AC eller ej.
Bara ett luftspjäll som styr.

MED AC har du en förångare som inluften passerar.
Den värms upp med kupen som allt annat, och tar en stund att kyla av den massan så den inte värmer inluften flera grader.
En bil helt UTAN AC monterad, saknar denna förångare, och inluften blir inte "förvärmd" av en uppvärmt klump, på samma sätt.

Därför är en bil MED AC som inte fungerar, sämre än en bil UTAN AC från början.
Men det är ganska marginellt, och efter bara nån mil, kvittar det fullständigt.

Men som alla andra säger:
Den går fint att köra utan fungerande AC.
Det har jag också gjort, ovh skulle inte dra mig för det igen, om jag behöver en billig slit och släng bil.
De flesta av bilarna i dessa årgångar ÄR ju slit och släng bilar..
Användarvisningsbild
av SRT
#1205500
AC !?, är det någon ny form av lyx.Körde en gammal Scorpio en gång två vintrar på rad som saknade värme helt bortsett från två seriekopplade Biltema luftvärmare som däremot upplevdes som lite lyxigt även om folk som åkte med ibland såg helt vanställda ut i ansiktet när de hörde att det inte fanns någon värme i bilen med 10 minus ute. :D :D :D :D
#1205943
Jag får tacka för alla svar, kompisen ska åka till en verkstad och kolla igenom AC-systemet och se om det är någon läcka.

En annan fråga: Varför låter kupéfläkten lite skrikigt på högsta styrka? Är det relaterat till AC:n?

Verkar som att fläktarna ger värme ett tag, sen kyler det kallt osv. Dåligt med kylarvätska?
av MickeM
#1206071
LostMySelf skrev:Jag får tacka för alla svar, kompisen ska åka till en verkstad och kolla igenom AC-systemet och se om det är någon läcka.
En annan fråga: Varför låter kupéfläkten lite skrikigt på högsta styrka? Är det relaterat till AC:n?
Verkar som att fläktarna ger värme ett tag, sen kyler det kallt osv. Dåligt med kylarvätska?
Fläkten har inget med AC att göra. Fristående pryl.
Oljud är dålig fläkt. Kan funka länge ändå.
Byte är ganska enkelt.

Hur beter sig värmesystemet om du sätter på max varmt på båda?
Sjunker temp då också?

Hur är motprtemperaturen då?
Dåligt med kylvätska så skulle motortemp gå upp rejält.
Samma om vattenpumpen är kass. Motortemp upp rejält och kupevärme ner.
Du har en varning för låg kylvätskenivå, men den kan ju sluta funka förstås....
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1206073
MickeM skrev:
LostMySelf skrev:Jag får tacka för alla svar, kompisen ska åka till en verkstad och kolla igenom AC-systemet och se om det är någon läcka.
En annan fråga: Varför låter kupéfläkten lite skrikigt på högsta styrka? Är det relaterat till AC:n?
Verkar som att fläktarna ger värme ett tag, sen kyler det kallt osv. Dåligt med kylarvätska?
Fläkten har inget med AC att göra. Fristående pryl.
Oljud är dålig fläkt. Kan funka länge ändå.
Byte är ganska enkelt.

Hur beter sig värmesystemet om du sätter på max varmt på båda?
Sjunker temp då också?
Ja kupéfläkt byter man lätt själv :) Ska undersöka detta.
av MickeM
#1206074
Gjorde en Edit, men du han svara innanjag var klar.

Ta och kolla kupeluftfiltret också.
Är det tätt, låter fläkten som en tät dammsugare på högvarv
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]