Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1204355
Hej!
Jag har en Volvo 850 från 1995 med en B5252. För en tid sedan tändes lampan som varnar för motorelektronikfel.
Jag plockade ut felkoderna och fick från sockel A2 ut 5-2-1. Enligt http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2941
innebär detta ett av de två nedanstående problemen (jag är osäker på om min bil har Fenix eller Motr, kanske någon som vet?):

5-2-1:
Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

Behöver jag helt enkelt byta den främre lambdasonden?

Tack!
#1204425
Lucif3r skrev:När det är förvärmningen det gnälls om så brukar det vara lambdan som felar, till skillnad mot dom flesta andra lambda-felkoderna.
Men, det kan även vara kabelbrott, så kolla över kablaget innan du köper ny sond, dom är inte direkt billiga.
Helt korrekt!

Och hittar du en ny billigt, så köp den inte. Du får köpa en dyr sen i alla fall.
Skräp!

En riktig kostar runt 2000kr+.
Kanske nån hundring billigare på Nätet.
Se till att alla siffror stämmer.

Köp hellre en begagnad orginal om det promt ska vara billigt.
#1204514
Tack för era svar!
En fråga: Om det bara är förvärmningen som felar så bör sonden väl fungera som den ska när den väl har kommit upp i arbetstemperatur? Dvs den kanske går lite fet direkt efter start, men när den väl blivit varm funkar den som den ska?
#1204536
jflasson skrev:Tack för era svar!
En fråga: Om det bara är förvärmningen som felar så bör sonden väl fungera som den ska när den väl har kommit upp i arbetstemperatur? Dvs den kanske går lite fet direkt efter start, men när den väl blivit varm funkar den som den ska?
Svar ja, men kan vara tillräckligt för att inte passera besiktningen utsläppsmässigt. Dom kör inte motorn särsklit länge innan dom testar värdena
Systemet förvärmer sonden vid varje start. Inte bara kallstart, eftersom temperaturen sjunker mycket fort. Att anlända till bilprovningen med väl uppvärmd katalysator ökar chansen.

Men katalysatorn tar nog lite stryk i längden. Hur mycket =????

Men är bilen övriga skick tvivelaktigt, så visst går den att köra som den är.....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]