Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202877
Hej, då jag tidigare har fått sån bra hjälp här, då ang. byte av hjullager fram. Så tänkte jag fråga om råd en sista gång innan försäljning, då jag inte har någon annan kunnig att fråga och jag själv knappt besitter någon kunskap.

Jag ska sälja en Volvo V70 -99 med felkod P0130 (främfre lamdasond) som blinkar från och till, nu har den lyst dock konstant ett tag. Men jag kör och bara korta sträckor nu, då jag lär parkera om bilen varje dag (flyttat till Stockholm).

Bilen har gått 25 533 km, kamremmen byttes vid 132717 km. Nybesiktigad till 2018-10-31, oljan är nyss bytt och oljefilter. Fräsch invändigt. Dragkrok.

Bilen går bra, dock har den strulat två gånger nu på kort tid när den ska kallstartas, tänker att det beror på lamdasonden? Jag lär ge lite gas när jag vrider om isåfall för att den ska starta, har dock bara skett när jag parkerat i uppförsbacke.

Nu till min fråga, jag är inte i behov av bilen längre och vill sälja den snarast. Ska jag ordna felkoden först eller sälja den som den är?

Jag bor i Hägersten i Stockholm och jag vill inte förlora för mycket pengar. Är det värt att lämna i den för att sen sälja den eller är det bättre att sälja den rakt av?

Isåfall till vilket pris osv?

All input är värdefull för mig, just nu är bilen ett huvudbry för mig. Om verkstad är aktuellt känner nån här någon i Stockholm som kan laga bilar billigt? Om någon vill köpa den är ni också mer än välkomna.

Vänliga hälsningar, KimBild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1202890
En 140hk eller 170hk bensin V70-99 med ca 25,000mil i normalt bruksskick begärs det runt 10-12,000kr för i mina trakter.
Nybesiktad med användbara SoV däck, tom. Nyskattad också = övre priset.

Det finns åtskilliga för under 10,000kr men då saknas vinterhjul, eller liknande, skatt och/eller besiktning på G, osv.
Svår-sålda!

Avställda är nästan gratis, och blir kvar ändå.
Otroligt svårsålda!

Kolla på blocket vad som BEGÄRS för liknande i dina trakter, och kom i håg att man sällan/aldrig får vad man begär.
ALLA ska pruta. Jag lovar.

Det finns faktiskt dom som på riktigt tror att man kan få nästan 20,000kr för en gammal vanlig V70 av första modellen.
Den blir INTE såld för det priset, om ingen ej prismedveten dumskalle kommer.
Då ska den isf vara utrustad med nått dyrt som tilltalar någon. R-modell kanske, eller tillbehör av nått slag.....

NÄR byttes kamremmen i tid? Det bör ju vara ett tag sen den hade gått 13,200mil...
Tidsintervallen slår nog till före milen i ditt fall. Kanske redan har det = byte NU! = Prisavdrag!
Kamremsbyte på mindreverkstad kostar väl runt 3000kr ca.

Defekter räknas också av från bruksskick-pris. Och då menar jag kanske inte sätesvärmare, dimljus och sådant, utan sådant som bör/måste fixas.
Defekt AC drar av priset, men måste ju inte fixas, så drar nog ner intresserad-köpare-antalet mer än priset.

En lamdasond kostar ju runt 2,000kr,+ och ingen prutar ju bort bara delen, utan man måste känna att det är värt besväret att köpa en defekt v70, mot en fullt fungerande V70 = betyligt mer pengar än delen.
Det dräller av V70 till salu, så att då få ut nått bra pris = otroligt svårt, om man inte har nått över det vanliga.

Bulan på dörren drar ju ner, men de flesta "gammal V70-köpare" bryr sig allt mindre om hur den ser ut.
Funktion och nya delar väger upp betydligt mer, då de typiska köparna av gammal kombi skall ha bilen till slit-och-släng-bil, byggprojekt, arbetspendlande, barnfamiljer med sämre ekonomi, osv, och då ska den bara FUNKA!
Snygg = rejält underordnat i sådana fall.

Lämna in till verkstad och få lamdan bytt, kontra, slumpa iväg den = svårbedömt!

Har du haft ganska lite bensin i tanken när den krånglat att starta i uppförsbacke?
Så blir det = inget fel.
Pumpen suger luft.
#1203077
Finns inte så mycket mer att tillägga till det vad micke säger.
Men jag personligen, när jag läser om bilen, skulle faktiskt inte ge mer än 8, max 9k beroende på kringutrustning(skick på däck osv). Det finns ett överflöd av 85x70 på marknaden i alla tänkbara skick och priser, motoralternativ, färger osv osv.
En guldgruva för köpare, ett mindre h-e för säljarna :lol:
Tyvärr är det så att dessa modeller knappt är värda ett skit längre, och varje defekt drar ner priset enormt.
#1203123
Det kan vara lättare, bättre pris, att sälja den utanför Stockholm. Bilar har en tendens att ligga lägre i pris i storstaden. Hade en kompis som hade föräldrahemmet i Borås, men jobbade i Stockholm. Han köpte en bil när han åkte hem till Borås på långhelger och sålde den där. Sedan tog han bussen till Stockholm efter helgen o.s.v. Detta höll han på med så länge jag hade kontakt med honom.
#1203130
MickeM skrev:En 140hk eller 170hk bensin V70-99 med ca 25,000mil i normalt bruksskick begärs det runt 10-12,000kr för i mina trakter.
Nybesiktad med användbara SoV däck, tom. Nyskattad också = övre priset.

Det finns åtskilliga för under 10,000kr men då saknas vinterhjul, eller liknande, skatt och/eller besiktning på G, osv.
Svår-sålda!

Avställda är nästan gratis, och blir kvar ändå.
Otroligt svårsålda!

Kolla på blocket vad som BEGÄRS för liknande i dina trakter, och kom i håg att man sällan/aldrig får vad man begär.
ALLA ska pruta. Jag lovar.

Det finns faktiskt dom som på riktigt tror att man kan få nästan 20,000kr för en gammal vanlig V70 av första modellen.
Den blir INTE såld för det priset, om ingen ej prismedveten dumskalle kommer.
Då ska den isf vara utrustad med nått dyrt som tilltalar någon. R-modell kanske, eller tillbehör av nått slag.....

NÄR byttes kamremmen i tid? Det bör ju vara ett tag sen den hade gått 13,200mil...
Tidsintervallen slår nog till före milen i ditt fall. Kanske redan har det = byte NU! = Prisavdrag!
Kamremsbyte på mindreverkstad kostar väl runt 3000kr ca.

Defekter räknas också av från bruksskick-pris. Och då menar jag kanske inte sätesvärmare, dimljus och sådant, utan sådant som bör/måste fixas.
Defekt AC drar av priset, men måste ju inte fixas, så drar nog ner intresserad-köpare-antalet mer än priset.

En lamdasond kostar ju runt 2,000kr,+ och ingen prutar ju bort bara delen, utan man måste känna att det är värt besväret att köpa en defekt v70, mot en fullt fungerande V70 = betyligt mer pengar än delen.
Det dräller av V70 till salu, så att då få ut nått bra pris = otroligt svårt, om man inte har nått över det vanliga.

Bulan på dörren drar ju ner, men de flesta "gammal V70-köpare" bryr sig allt mindre om hur den ser ut.
Funktion och nya delar väger upp betydligt mer, då de typiska köparna av gammal kombi skall ha bilen till slit-och-släng-bil, byggprojekt, arbetspendlande, barnfamiljer med sämre ekonomi, osv, och då ska den bara FUNKA!
Snygg = rejält underordnat i sådana fall.

Lämna in till verkstad och få lamdan bytt, kontra, slumpa iväg den = svårbedömt!

Har du haft ganska lite bensin i tanken när den krånglat att starta i uppförsbacke?
Så blir det = inget fel.
Pumpen suger luft.
Oerhört tacksam för ett sådant utförligt svar! Ja, jag har haft strax över 10-15L i tanken de gångerna.

Kamremmen byttes i slutet av 2010 så det ska väl vara lugnt som jag förstår.

Har en som skrev från forumet och ev. var intresserad av att köpa den, så det känns positivt. Jag sa att han kunde få den för 6500 kr.

Återigen, superstort tack!



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1203131
Lucif3r skrev:Finns inte så mycket mer att tillägga till det vad micke säger.
Men jag personligen, när jag läser om bilen, skulle faktiskt inte ge mer än 8, max 9k beroende på kringutrustning(skick på däck osv). Det finns ett överflöd av 85x70 på marknaden i alla tänkbara skick och priser, motoralternativ, färger osv osv.
En guldgruva för köpare, ett mindre h-e för säljarna Bild
Tyvärr är det så att dessa modeller knappt är värda ett skit längre, och varje defekt drar ner priset enormt.

SvenB skrev:Det kan vara lättare, bättre pris, att sälja den utanför Stockholm. Bilar har en tendens att ligga lägre i pris i storstaden. Hade en kompis som hade föräldrahemmet i Borås, men jobbade i Stockholm. Han köpte en bil när han åkte hem till Borås på långhelger och sålde den där. Sedan tog han bussen till Stockholm efter helgen o.s.v. Detta höll han på med så länge jag hade kontakt med honom.
Tack för eran input, det hjälper väldigt mycket!

Ja, när jag köpte den i maj så var det skalare utbud än idag.

Tack igen!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1205318
Fick bilen såld efter 15 min på Blocket, var en från Norrköping som la handpenning på 50% osett och kom nästa dag och köpte den utan att provköra för totalt 6800 kr.

Han brydde sig bara om att den var besiktad och jag hade skrivit ut precis allt som var fel på bilen i annonsen.

Så jag blev nöjd, återigen tack för all hjälp. Skönt att inte behöva parkera om bilen varje dag bara för att (efter Hägerstensvägen).
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]