Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
#1202412
Hej

Har en C70 2000 med el forstole.
Når man skal have forstol frem for at komme ind på bagsæde er det så ikke muligt at manuelt få stolen frem ?
Det tager jo lang tid at køre stolen frem og tilbage elektrisk for at komme på bagsædet.
av MickeM
#1202431
Jag vet att just C70 dras med ett modellrelaterat fel rörande detta.
S/V70 har bakdörrar och behöver ingen fäll-mekanism på samma sätt, så man införde det som tillägg på C70, som har i grunden lika stolar som S/V70.
Kvalitén på detta blev lite sådär.

Det som händer är att viren från fällhandtaget ner till ryggstödslåset går av.
Det blev åtskilliga garantirep på detta, och när garantin tog slut blev det ganska dyrt för bilägaren.
Stolklädseln måste av/upp en bit på ryggstödet.

Kom ihåg att du har en SIPS airbag också där i stols-sidan, så riv och slit inte hursomhelst.

Gör bilen strömlös en bra stund, och var sen försiktig överlag med stolsryggen.
En år 2000 har elektrisk utlösning av kudden, så ha alla kontakter återanslutna noga, innan du sätter tillbaka batteriet.
Annars får du SRS felkoder som bara kan släckas med VIDA/Dice eller Volvo.
av jantt
#1202434
Tak for svar. Skal kontrollere om wiren er gået løs.
av c7098
#1202443
Jag kan ha fel, men på min ena C70 har viren gått av i ena stolen, och då kan inte stolen fällas fram alls. Den ena sidan fungerar, men då går stolen framåt på elmotorn efter att den fällts fram med handtaget i sidan eller röda öglan vid fötterna bak. Den måste också köras bakåt med elmotorn efter att du fällt ryggstödet till sittposition igen, genom att hålla handtaget på sidan upp.

På CLKn funkar det betydligt bättre, handtaget kopplar loss elmotorn och du för stolen fram för hand, när du sedan fäller stolen bakåt så åker den i läget den var inställd.
av jantt
#1202604
Det skal altså være muligt at få stolen frem manuelt og ikke kun elektronisk ? Min kan på begge stole kun elektrisk.
av c7098
#1202620
På min, en -98 går det inte att manuellt föra stolen fram, du lutar ryggstödet fram och elmotorn kör stolen framåt medan du håller i handtaget på sidan.
av jantt
#1202627
Samme på min, men det går så langsomt.
Har kollega med en BMW med el-sæder og på hans kan man manuelt vippe sæde.
av jantt
#1203088
Har prøvet at smøre glideskinner.

Er dette normal hastighed :
av c7098
#1203132
jantt skrev:Har prøvet at smøre glideskinner.

Er dette normal hastighed :

Vet inte om det är normal hastighet, men min är exakt lika.
Inte så bra vid en olycka, när dom i baksätet måste fort ut.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]