Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pontuspf
#1202301
Hej,
Ursäkta dum fråga men tänkte beställa oljefilter till mina bilar och har inte möjlighet att innan hissa upp bilen för att titta.

Vad har jag för oljefilter på min V70 bensin -99? På skruvat.se får jag upp förslag på både insats och skruvfilter! Inte kan jag väl välja själv? Det som för mig är ett "vanligt" på min båt och tidigare bil kallas visst skruvfilter men det verkar som insats är vanligare nu?

Jag undrar även vad som gäller för min V70II -08, men på skruvat.se föreslår den bara insats så antar detta gäller på nya...
av MickeM
#1202323
Ja, de senare har insatsfilter i en plastkopp, medan tidigare har skruvfilter i metall som röd-blockarna. (740, 940, tex)
Brytgränsen är just under 99, så omöjligt att svara 100% på, men har du elektroniskt gasspjäll, VVT och ingen fördelare, så lutar sannolikheten åt insatsfilter.
Du kan INTE byta mellan dom filtren, då designen av infästningen är olika.

Men bocka dig under bilen och titta, vet ja.
Inte behöver du lyfta den.
Framkant av högersidan under motorn. (Passagerarsidan alltså)

Insatsfiltrets kopp behöver speciell hylsa för att lossas. Säljs på alla frimor som säljer bildelar.
Byt då oringen på koppen, som följer med filtret.

Plastkoppen kan köpas löst om den går sönder.
Händer ibland. Den skall dras upp helt mot flänsen på gängan, och går det väldigt tungt, är nått fel.
Olja in nya oringen,
Men du orkar inte dra åt för hand, som du bör göra med ett skruvfilter.

V70II vet jag inte på rak arm, men modellen före, (dvs V70N) har insatsfilter.
av jantt
#1202415
Ikke turbo har stålfilter tom 1999 og indsats fra 2000
Turbo model har indsats fra 1999
av Pontuspf
#1202975
Tack för era tips. Kände mig tvungen att kolla ute i verkligheten och jag hade skruvfilter.

Sen på "nya" bilen lyckades jag se att det var insats med 36 mm hylsa.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]