Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740wall
#1202240
Hejsan.

Har en V70 -99 som nästan alltid skriker förstå gången vid start efter att den ståt. Jag brukar slira lite med kopplingen ibland så är det tyst några dagar men undrar vad de kan bero på om nån här vet. Det brukar vara på morgonen som den skriker eller när jag åker från jobbet tex. Men är som sagt tyst några dagar efter jag slirat till lite med den.
#1202333
Asbestfria kopplingar (alla numera) kan få det ljudet.
Inte helt ovanligt, faktiskt. Även nästan nya bilar med enstaka tusen mil kan få det.

Ljudet kan påminna om att man skjuter en tung möbel på ett trägolv, typ.

Kopplingen är så slitstark numera, att den poleras mer än den slits, och då kan det uppstå släta områden på lamellen.
Det leder till att den greppar lite ojämnt, =snabba ryck = vibrationer= detta ljud.
Vissa låter mer kall än varm, och andra tvärsom.

Betrakta det som ett ofarligt, men något irriterande skönhetsfel.
Byta koppling för det, kostar betydligt mer än det smakar på en så gammal bil.
Invänta eventuellt framtida problem med tex slavcylinderläckage, eller dyl, som är vanligaste kopplingsbytes-anledningen, efter oljeläckage bakom svänghjulet. Utsliten koppling som slirar är ovanligt.

Detta kanske inte ens händer under din bils resterande livslängd, och har i så fall inget med ljudet att göra.

Att göra en lite kopplingsaggresivare "start i backe" än vanligt, kan hålla ljudet borta ett tag, men det kommer tillbaka.
Överhetta den inte! Då blir det absolut byte. I onödan.

Tuta och kör bara!
av Kena
#1202393
Någon....(jag :oops: ) slirade lite väl mycket med kopplingen när j-g backade med släp i uppförsbacke i somras. Då började min böla också, kanske skulle funka att locka på älg med?
#1202424
Kena skrev:Någon....(jag :oops: ) slirade lite väl mycket med kopplingen när j-g backade med släp i uppförsbacke i somras. Då började min böla också, kanske skulle funka att locka på älg med?
Det backar upp mångas teori att detta fenomen beror på att kopplingen utsatts för överhettning nån gång.
Men det vill få erkänna..... speciellt på nyare bilar, där det ev finns garanti med i bilden.

Men jag håller fast vid:
Tuta och kör!
Användarvisningsbild
av ketto
#1202587
Har precis samma problem. Ett jäkla oljud de där. Just på morgonen och sen stått en hel arbetsdag oxå. Men när bilen blivit varm är de inga problem. Är bara när den är kall

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]