Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1202154
Min ena drivknut är på väg att ge upp så jag tänkte jag passar på att byta båda drivaxlarna fram, har ni några rekommendationer på robusta drivaxlar? Betalar gärna mer och får kvalite än nån biltemaskit.

V70 TDI 98 2.5 manuell
av MickeM
#1202321
Det som skiljer en billig från en dyr drivknut, är att den dyra är för-insmord med fett.
Billiga levereras torra, och det är här det blir fel.

Man smetar lite med fettet bland kulorna i bästa fall, och lägger resten i en klump i damasken i tron att det "det fördelar sig själv efter några mil".
Men det går det torrt länge, och livslängden förkortas drastiskt.
Sen går man runt och säger Dålig kvalitet! , och inköpstället får skulden för felmonteringen.

Damaskens kvalitet kan dock skilja betydligt mer än knuten.
Dyra damasker känns lite plastiga, medan billiga gummiaktiga.
Plastiga sitter orginalmonterat, oftast, och håller bäst i tid, medan gummi bättre mekaniskt.

Tex en Offroadbil, eller ATV som är i djup lera, bör ha gummiaktiga, medan en gatubil har plastiga.

Man ska hursomhelst massera in fettet i en spriller ny drivknut. Dyr som billig.
I med ett lämpligt skaft i splineshålet och rör runt knuten så mycket det går, fäst i ett skruvstäd.
Inte en enda yta av någon kula skall vara torr, utan väl insmord.
Detta tar ca 15min att göra korrekt, och du ska inte ha mycket fett kvar.

Dra inte isär inreknuten för långt, för då ramlar den ur ytterskålen, och faller isär med kulor lösa i damasken. Speciellt på manuella.
Automater har annan inre knut, som också ramlar ur skålen, men håller ihop.
Det finns ingen spår-ring i ytterskålen som hindrar inre knuten att gå isär för långt, som det gör i andra bilmodeller

Men vill du betala extta pengar för en fin kartong och i bästa fall en försmord knut, så åk till Volvo, eller kanske Mekonomens "bästa" alternativ.
Hel axel är väl ett alternativ också, speciellt om stödlagret på höger axel är slitet, men då får du allt ta fram stora plånboken om du promt ska "märkesdelar".
av Kena
#1202395
Jag köpte SKF knut från bildelar24 för typ 6-700 kr. Vet inte om den räknas som billig eller dyr men den var inte fettfylld (fett följde med ivf). Höll på länge och trycka in fett med påsarna som följde med för att vara säker på att de fettfylldes vilket man ser om man böjer knuten max och snurrar på den. Har nu gått 4000 mil utan problem.
av LostMySelf
#1202409
Kena skrev:Jag köpte SKF knut från bildelar24 för typ 6-700 kr. Vet inte om den räknas som billig eller dyr men den var inte fettfylld (fett följde med ivf). Höll på länge och trycka in fett med påsarna som följde med för att vara säker på att de fettfylldes vilket man ser om man böjer knuten max och snurrar på den. Har nu gått 4000 mil utan problem.
Ja det är en av de få på nätet som jag hittar som passar min, tror jag satsar på dom enligt din rekommendation.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder