- tor 05 okt 2017, 23:45
#1202321
Det som skiljer en billig från en dyr drivknut, är att den dyra är för-insmord med fett.
Billiga levereras torra, och det är här det blir fel.
Man smetar lite med fettet bland kulorna i bästa fall, och lägger resten i en klump i damasken i tron att det "det fördelar sig själv efter några mil".
Men det går det torrt länge, och livslängden förkortas drastiskt.
Sen går man runt och säger Dålig kvalitet! , och inköpstället får skulden för felmonteringen.
Damaskens kvalitet kan dock skilja betydligt mer än knuten.
Dyra damasker känns lite plastiga, medan billiga gummiaktiga.
Plastiga sitter orginalmonterat, oftast, och håller bäst i tid, medan gummi bättre mekaniskt.
Tex en Offroadbil, eller ATV som är i djup lera, bör ha gummiaktiga, medan en gatubil har plastiga.
Man ska hursomhelst massera in fettet i en spriller ny drivknut. Dyr som billig.
I med ett lämpligt skaft i splineshålet och rör runt knuten så mycket det går, fäst i ett skruvstäd.
Inte en enda yta av någon kula skall vara torr, utan väl insmord.
Detta tar ca 15min att göra korrekt, och du ska inte ha mycket fett kvar.
Dra inte isär inreknuten för långt, för då ramlar den ur ytterskålen, och faller isär med kulor lösa i damasken. Speciellt på manuella.
Automater har annan inre knut, som också ramlar ur skålen, men håller ihop.
Det finns ingen spår-ring i ytterskålen som hindrar inre knuten att gå isär för långt, som det gör i andra bilmodeller
Men vill du betala extta pengar för en fin kartong och i bästa fall en försmord knut, så åk till Volvo, eller kanske Mekonomens "bästa" alternativ.
Hel axel är väl ett alternativ också, speciellt om stödlagret på höger axel är slitet, men då får du allt ta fram stora plånboken om du promt ska "märkesdelar".
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.