Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202136
Intressant upplevelse häromdagen när bilen bara dog och alla lampor lyste svagt svagt svagt. Lyckades ta mig av från vältrafikerade huvudleden in på sidogata. Så småningom kunde jag, efter att ha ersatt med nyladdat batteri, köra den korta sträckan hem igen. Felsökning i garaget visade:
- Ordinarie, 2 månader gamla, batteriet nere på 12.1v i viloläge (därav svaga lamporna)
- Batterilampan lyser ej med startnyckeln i läge II
- Start av bil, ersättningsbatteriets spänning mätt över polerna sjunker från 12.7 (viloläge) till 12.1 (motorn på tomgång). Varvar upp till 3500 rpm, håller den så i 30 sek, mäter igen över batteripolerna, fortfarande 12.1. Batterilampan släckt hela tiden.

Ok, även om batterilampan är trasig så borde generatorn ladda när den "väckts" med 3500 rpm. Något är fel på generatorn och/eller regulatorn. Ut med generatorh-vetet, trångt och bökigt, kopplar 12v över den samt mäter sedan över B2+ terminalen: 0v. Kollar frirullningen på remskivan, funkar hyggligt utan lagerljud, och i andra riktningen snurrar allt fint och tyst. Hmm... verkar inte vara något mekaniskt inne i själva generatorn i första hand. Av med regulatorn, och...ajdå, tror jag hittade felet (se bilder). Ena kolet verkar ha gått av, men har dessutom spårat ner i axeln innan dess? Gissar att det inte släpar mot axeln längre, därav den släckta batterilampan.
Generator_lowres.jpg
Generator_lowres.jpg (235.69 KiB) Visad 1465 gånger
regulator_lowres.jpg
regulator_lowres.jpg (178.81 KiB) Visad 1465 gånger
kolen_lowres.jpg
kolen_lowres.jpg (63.88 KiB) Visad 2719 gånger
axeln_lowres.jpg
axeln_lowres.jpg (100.47 KiB) Visad 1469 gånger

Tar gärna emot lite råd här. Ersättningsregulator kostar 300-600 kr, väl använda pengar om det enbart räcker med det. Frågan är bara om urfräsningen, kanske 3 mm i axeln som det gamla kolet gjorde, ställer till det så att det inte räcker med enbart regulatorbyte?
#1202142
Jag tror det KAN räcka med ny regulator, en stund. Men du kommer i sådana fall få byta ofta eftersom kolen kommer slitas fort.
#1202148
Begeganad generator från en skrot borde inte vara dyr.
Visst, man vet inte hur länge den håller, men det vet du inte med ny regulator heller.....

Annars blir det väl komplett ny....
#1202160
Förstår inte riktigt varför kolen skulle slitas fort? Pga spåren i axeln? Tänkte att om jag placerar kolen mot spåren vid monteringen så borde fjädrarna göra att det hela hålls någorlunda på samma plats/spår.

Värsta biten är väl att riva ut generatorn igen om det krånglar, men den risken har jag med såväl skrotgenerator- som nyregulatoralternativet.

Grunnade en stund och beställde sedan ny regulator. Ekonomidel, kostade drygt 400 ink frakt. Originaldel från Bosch kostar 1000 och det var det inte värt.

Kanske passar jag på att göra rent spjällhuset när jag ändå har generatorn bortmonterad. Fast helst skulle jag vilja byta det (vit Magneti Marelli lapp).
#1202168
vafförärdetpådetteviset skrev:Förstår inte riktigt varför kolen skulle slitas fort? Pga spåren i axeln? Tänkte att om jag placerar kolen mot spåren vid monteringen så borde fjädrarna göra att det hela hålls någorlunda på samma plats/spår.
En spårig sliten yta sliter kolen fortare, än en jämn yta menade jag.
#1202397
Ser inte ut att vara så pass sliten att inte nya kol når ned ifv. så det borde funka att bara byta dem. En allt för sliten rotor får en annan diameter än nya kol (dålig kontakt). På stenåldern slipade man ner kolen för att de skulle passa mot rotorn men det var då det.
#1202413
Intressant. *Lite* mindre diameter är det ju allt men inte mycket. Kanske får ta fram den lille dremeln. Är det något material i slipstiftet som isf rekommenderas eller som man ska undvika (tänker på magnetisering, materialrester, etc)? Fast det slipar väl ändå in sig av sig självt när fjädern trycker kolet mot axeln?

Jag tillhör själv stenåldern eftersom jag funderar på kolslipning :-)

Såg för övrigt just att det där stället som ingen vill erkänna att de handlar delar från har en regulator som ska passa V70 och som kostar 299. Hade ju kunnat svänga förbi där istället och sluppit vänta på att posten ska slarva bort mitt paket från det alternativa inköpsstället. Jaja, sånt är livet.
#1202418
Jag tycker inte du ska slipa alls. Ytan ser bra ut även om den troligen är lite spårig. Nya kolen räcker säkert ner till kollektorn. Som jag sade förut kommer du kanske få byta kol tidigare än annars.
#1202427
Håller med föregående.
Finns ingen anledning att överarbeta detta.
Jag vet inte hur långt din bil har gått, eller dess skick, men knappast 30,000mil/18 år kvar i övriga bilen, eller hur?
Den är ändå snart 18 år gammal, oavsett milen.

Nya regulatorkol, kommer högst sannolikt att räcka denna bil ut, och mer.....

Förutsatt att det inte är grova repor tvärs över kollektorn, så den agerar fil.
Men då skulle du reagera och byta "hela surven".
Smårepor i längsgående har mindre betydelse.
Du hittar ingen med spegelblank kollektor med lite mil/timmar på....

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]