- tor 05 okt 2017, 11:51
#1202136
Intressant upplevelse häromdagen när bilen bara dog och alla lampor lyste svagt svagt svagt. Lyckades ta mig av från vältrafikerade huvudleden in på sidogata. Så småningom kunde jag, efter att ha ersatt med nyladdat batteri, köra den korta sträckan hem igen. Felsökning i garaget visade:
- Ordinarie, 2 månader gamla, batteriet nere på 12.1v i viloläge (därav svaga lamporna)
- Batterilampan lyser ej med startnyckeln i läge II
- Start av bil, ersättningsbatteriets spänning mätt över polerna sjunker från 12.7 (viloläge) till 12.1 (motorn på tomgång). Varvar upp till 3500 rpm, håller den så i 30 sek, mäter igen över batteripolerna, fortfarande 12.1. Batterilampan släckt hela tiden.
Ok, även om batterilampan är trasig så borde generatorn ladda när den "väckts" med 3500 rpm. Något är fel på generatorn och/eller regulatorn. Ut med generatorh-vetet, trångt och bökigt, kopplar 12v över den samt mäter sedan över B2+ terminalen: 0v. Kollar frirullningen på remskivan, funkar hyggligt utan lagerljud, och i andra riktningen snurrar allt fint och tyst. Hmm... verkar inte vara något mekaniskt inne i själva generatorn i första hand. Av med regulatorn, och...ajdå, tror jag hittade felet (se bilder). Ena kolet verkar ha gått av, men har dessutom spårat ner i axeln innan dess? Gissar att det inte släpar mot axeln längre, därav den släckta batterilampan.
Tar gärna emot lite råd här. Ersättningsregulator kostar 300-600 kr, väl använda pengar om det enbart räcker med det. Frågan är bara om urfräsningen, kanske 3 mm i axeln som det gamla kolet gjorde, ställer till det så att det inte räcker med enbart regulatorbyte?
- Ordinarie, 2 månader gamla, batteriet nere på 12.1v i viloläge (därav svaga lamporna)
- Batterilampan lyser ej med startnyckeln i läge II
- Start av bil, ersättningsbatteriets spänning mätt över polerna sjunker från 12.7 (viloläge) till 12.1 (motorn på tomgång). Varvar upp till 3500 rpm, håller den så i 30 sek, mäter igen över batteripolerna, fortfarande 12.1. Batterilampan släckt hela tiden.
Ok, även om batterilampan är trasig så borde generatorn ladda när den "väckts" med 3500 rpm. Något är fel på generatorn och/eller regulatorn. Ut med generatorh-vetet, trångt och bökigt, kopplar 12v över den samt mäter sedan över B2+ terminalen: 0v. Kollar frirullningen på remskivan, funkar hyggligt utan lagerljud, och i andra riktningen snurrar allt fint och tyst. Hmm... verkar inte vara något mekaniskt inne i själva generatorn i första hand. Av med regulatorn, och...ajdå, tror jag hittade felet (se bilder). Ena kolet verkar ha gått av, men har dessutom spårat ner i axeln innan dess? Gissar att det inte släpar mot axeln längre, därav den släckta batterilampan.
Tar gärna emot lite råd här. Ersättningsregulator kostar 300-600 kr, väl använda pengar om det enbart räcker med det. Frågan är bara om urfräsningen, kanske 3 mm i axeln som det gamla kolet gjorde, ställer till det så att det inte räcker med enbart regulatorbyte?
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell