Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202433
Bra synpunkter. Jag tar till mig dem och kör på det. Bara byter och testar, och sen återmonterar generatorn. Återstår att vänta på att regulatorn ska komma med posten då.
#1202486
Ingen fara, gillar att få synpunkter och ta del av erfarenheter, och är tacksam för alla tips. Kanske slipar jag lite på kolen bara för att få nöjet att gå emot strömmen ;-)

Mågott, allesammans. Återkommer när jag kopplat friskt och bränt hälften :-)
#1203248
OK, uppföljningen:
- Nya regulatorn låg i min brevlåda redan på fredagen dvs dagen efter beställningen. Måste vara något sorts rekord.
- Monterade regulatorn, kopplade 12v över generatorn, och kunde genast konstatera att den lämnade 12v på B2+ terminalen vilket inte den gamla gjorde. Allting verkade snurra utan problem, så jag chansade och återmonterade generatorn.
- Nyckel i läge II, hurra, batterilampan lyser nu igen.
- Startar motorn, mäter över batteriet, 13.95v på tomgång. Intressant att ALLA lampor slocknade, inte bara batterilampan utan också den fruktade ETS-lampan som lyst en längre tid. Iofs nollade jag systemet genom att ha det strömlöst en längre tid, men jag undrar om ETS-systemet är känsligt för för låg spänning och tenderar att sätta felkoder då?
- Ut på en längre testrunda. cirka 10 mil. Allt fungerar fint, bilen svarar mycket bättre på gaspådrag - utan tvekan, och alla lampor förblir släckta (även ETS). Nu har jag precis haft STP Injection Cleaner i tanken, kanske hjälpte den till och rengjorde spjällhuset litegrann. Men det är intressant om ETS-lampan förblir släckt över en längre tid.
- Hursomhelst, är nöjd just nu men får väl se om något börja krångla snart igen enligt Murphys lag.
#1203249
Va kul!
Kul också att ett annat fel verkar ha lösts också.
Spänningsfall ger många symptom.

STP har gett 0 och inget.
Inget annat än alifatnafta till ett hutlöst literpris.

Edit: Flera felstavningar
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
#1203476
Jaha, jag trodde att jag hade berättat om mitt gigantiska bränsleläckage? Eller har jag glömt det? ;-)

Hursomhelst, tänkte nog lite för fort och fel där...
#1203622
Köpte denna:
http://www.frejbildelar.se/generatordel ... or-volvo-5

Biltema har denna som kanske också fungerar men jag har inte kollat så noga:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033462/

ETS-lyckan varade förresten i 15 mil. Sent igår tändes lampan igen. Suck.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]