Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1201788
Kära forumet, jag behöver tips och råd.
Min Blå (850 2.5 SE 150 hk automat -96 som gått ca. 25 000 mil) har börjat dra kopiösa mängder bensin när man kör med släp. Vad kan det bero på?
I vanliga fall, utan släp och blandad körning, drar den ca. 1.2 l/milen. Vilket den gjort hela tiden vi haft den, och inte varit några konstigheter med.
Med släp har jag uppfattningen att den tidigare dragit ca. 1.8 l/milen. Men nu på senaste roadtripen drog den ca. 3.5 l/milen! :-O)
Den gick inte dåligt på något annat sätt eller någonting, utan allt var som vanligt, tills vi var på väg hem efter dagen och såg att tankmätaren lyste - och inte förstod varför förrän vi började räkna på förbrukningen.
En liten uppställning över bilen resp. släpets vikter:
Bilens tekniska dragvikt/maximala dragvikt: 1 600 kg - oberoende av körkortsbehörighet.
Släpets maximala totalvikt: 1 300 kg.
Släpets maximala lastvikt: 620 kg.
Släpets tjänstevikt: 680 kg.
Lastens faktiska vikt: 530 kg.
Sammanlagt: 680+530= 1 210 kg.

Så släpet är varken ens i närheten av överlastat, eller på långa vägar i närheten av vad bilen klarar. Alltså kan den plötsliga soppatörsten omöjligen förklaras därigenom. Särskilt inte som vi tidigare aldrig har haft problem när vi kört denna kombination - vilket vi gjort många gånger nu. Men konstigt nog så gick ju inte bilen konstigt på något sätt heller. Den hackade inte mer än vanligt, rök inte och inga varningslampor lyste.
Vad kan då vara fel?? För något måste väl var fel. Eller?
#1201793
Ingen rök ingen eld skulle man väl kunna säga, med den förbrukningen borde det vara svart bakom bilen. Stämmer tankmätaren? Tänkte om du provat tanka och kolla så det verkligen sjunkit efter i tanken? ...och ingen har slangat från den?
#1201795
Kena skrev:Ingen rök ingen eld skulle man väl kunna säga, med den förbrukningen borde det vara svart bakom bilen. Stämmer tankmätaren? Tänkte om du provat tanka och kolla så det verkligen sjunkit efter i tanken? ...och ingen har slangat från den?
Nej, bilen går som vanligt. Tankmätaren vet jag inte om den funkar faktiskt.... :oops: Trippmätaren + vägmätaren dog i september 2016... Men har för mig att tankmätaren funkar. Den har inte stannat helt iaf. Sen om den går helt rätt vet jag däremot inte.
Vet inte om någon slangat, men det borde jag blivit varse isf.
V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]