Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1200346
Tjaba,

Nybytta skivor och belägg fram trodde jag skulle avhjälpa vibrationer vid inbromsning. Men icke! :) Man får njuta av fortsatt felsökning.

V70 från 1999, besiktad utan anmärkning för 3 månader sedan. Vibrationer kan bete sig på många olika vis, den här känns som ett struttande i färdriktningen, med broms som tar mer respektive mindre. Det är så det upplevs i alla fall. Ska ut och rycka i däcken höjdledes och sidledes och se om jag hittar några glapp.

Bakskivor och belägg är inte nybytta. Ska pröva några fler hårda inbromsningar och se om vibrationerna känns mindre.

De känns inte i 10-20 km/h, men över 50 km/h är de markanta. Känns i pedalen, märker inget direkt i ratten.

Skulle kännas säkrare att avhjälpa felet innan långresa till helgen. Tips mottages tacksamt!
#1200372
Ett tips är ju köra in nya bromsarna innan du testar hårda inbromsningar.
Slår det i ratten vid inbromsning är det mest relaterat till frambromsarna.
Tror mera på dina bakre skivor har slagit sig? Ev kärvande bromsok.
Besiktning säger tyvärr inte att bromsarna är fräsha. Har besiktat med ok som knappt rörde sig men tillräckligt för passera genom bes...
#1200392
- Jag tror på kärvande bromsok:
Samma felbild på min S70 2000 30.000. En gummidamask på oket vänster fram hade spruckit och släppte in vatten och smuts, och kärvade.
Oket gick inte alltid tillbaka utan kanske låg det på hela tiden, och när skivan blev varm wobblade (?) den och fenomenet uppstod.
Jag bytte båda oken och bromsbelägg fram. Nu är allt ok.
#1200402
Det kan vara gravrost på baksidan av bakre bromsskiva som du inte ser. Om du motionerar och smörjer oken så får du då plötsligt vibrationer vid inbromsning när kolven börjar trycka på den sidan som blivit (grav)rostig. Köp nya skivor, ca 250 kr på tex Mekster.se. Kom i håg att centrera skivorna med hjulbultarna innan du dra åt "den lilla skruven".
#1200433
LOB skrev:Det kan vara gravrost på baksidan av bakre bromsskiva som du inte ser. Om du motionerar och smörjer oken så får du då plötsligt vibrationer vid inbromsning när kolven börjar trycka på den sidan som blivit (grav)rostig. Köp nya skivor, ca 250 kr på tex Mekster.se. Kom i håg att centrera skivorna med hjulbultarna innan du dra åt "den lilla skruven".
Jag har varit med om samma. Insidan såg ut som en hårdbrödmacka, gravrost är ju bara förnamnet ändå gick den genom besiktningen. Då byter man ok, skivor och klotsar.
Om du har loss skivorna bak så passa samtidigt på att kolla höljet till handbromsvajern. Är det sprucket kommer det in vatten där och vajern rostar och kärvar fast. Byt isf. vajer och smörj upp vajerlänkaget.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]