Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hakrag
#1198632
Hej, jag har en 850 1993 manuell som jag skulle vilja byta inredning i. Jag har funnit en Volvo 850 -97 Automat och undrar om det går lätt att byta inredningen? Min har varken el hissar eller elspeglar medans 97:an har det och även att den har automat så centerpanelen är ju lite annorlunda, därav undrar jag om jag ens kan byta inredning eller om det är lättare att byta motorn, lådan och kardan etc. Från min till den andra?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1198657
Sätena kommer ju att passa, och instrumentbrädan likaså. Men dörrsidorna är ju annorlunda beroende på vilka fönsterhissar man har och mittkonsollen skiljer mellan manuell och automat.

Att flytta motor + låda från 93'an till 97'an är inte värt det. Mängden timmar som lär läggas ner för att sedan ha en bil som inte ska gå igenom besiktningen känns bortkastat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1198663
Enklaste skulle vara att flytta över hela dörrarna från den med elhissar till den utan. Då är ju problemet färgen såklart...

Annars är det väl bara att riva ur allt ur dörrarna och försöka få dit elhissarna i dom manuella dörrarna, men kan behövas lite nya monteringshål osv dock.

Mittkonsolen kommer ju inte passa som marlboro säger, men allt annat går att mecka dit om man verkligen vill.

Såvida det inte är exakt samma motor i din 93a som i 97an - vilket det inte är - så är det bara att glömma något motorskifte då det inte går att regga = olaglig bil = körförbud = ingen försäkring = blir jävligt dyrt om du skulle hamna i en olycka(läs: du kommer aldrig nå normal ekonomi i ditt liv igen).
av Hakrag
#1198669
Marlboroman skrev:Sätena kommer ju att passa, och instrumentbrädan likaså. Men dörrsidorna är ju annorlunda beroende på vilka fönsterhissar man har och mittkonsollen skiljer mellan manuell och automat.

Att flytta motor + låda från 93'an till 97'an är inte värt det. Mängden timmar som lär läggas ner för att sedan ha en bil som inte ska gå igenom besiktningen känns bortkastat.
Lucif3r skrev:Enklaste skulle vara att flytta över hela dörrarna från den med elhissar till den utan. Då är ju problemet färgen såklart...

Annars är det väl bara att riva ur allt ur dörrarna och försöka få dit elhissarna i dom manuella dörrarna, men kan behövas lite nya monteringshål osv dock.

Mittkonsolen kommer ju inte passa som marlboro säger, men allt annat går att mecka dit om man verkligen vill.

Såvida det inte är exakt samma motor i din 93a som i 97an - vilket det inte är - så är det bara att glömma något motorskifte då det inte går att regga = olaglig bil = körförbud = ingen försäkring = blir jävligt dyrt om du skulle hamna i en olycka(läs: du kommer aldrig nå normal ekonomi i ditt liv igen).
Tack för svaren, dörrarna har inte styrknapparna för fönsterhissarna då de sitter på mittkonsolen så då är det inte så mycket av att byta de ens. Så då blir det nog inte många saker man kan byta utan att få flerfärgad inredning eftersom min har den blåa inredningen och 97:an har beige. Det blir nog inget byte av inredning eller motorbyte men är ju alltid kul att fråga och få lite svar av såna som vet.
Senast redigerad av 1 Hakrag, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1198681
Det är ingen skillnad på dörrarna, så att montera elhissar är inga problem. Det enda som skiljer är dörrklädseln då det finns ett hål för veven för de med manuella hissar.
Det som kan bli lite klurigt är att det inte säkert är fördraget några kablar, många har den grå kontakten under askkoppen så det bara är att plugga in sig så allt fungerar, men har stött på flera som inte ens haft detta fördraget utan man får byta kabelhärvan eller lista ut och lirka ur rätt kablar ur härvan för att flytta över.

Likaså när det kommer till elspeglarna, inte heller säkert här att det finns fördraget.

Man har ju alltid fått höra att fr o m 95- så är allt fördraget, men det är inte alls sant.
Den senaste jag byggde om från manuella speglar/hissar till eldrivna varianter var en -97a, den saknade alla kablar som behövdes till konverteringen så där gick det några timmar enbart till att demontera kabelhärvan, följa kablarna och plocka ut godbitarna och sedan föra över till den nya bilen. Från säkring och relä till mittkonsolen och ut till dörrarna.
av Hakrag
#1198811
Hilmer skrev:Det är ingen skillnad på dörrarna, så att montera elhissar är inga problem. Det enda som skiljer är dörrklädseln då det finns ett hål för veven för de med manuella hissar.
Det som kan bli lite klurigt är att det inte säkert är fördraget några kablar, många har den grå kontakten under askkoppen så det bara är att plugga in sig så allt fungerar, men har stött på flera som inte ens haft detta fördraget utan man får byta kabelhärvan eller lista ut och lirka ur rätt kablar ur härvan för att flytta över.

Likaså när det kommer till elspeglarna, inte heller säkert här att det finns fördraget.

Man har ju alltid fått höra att fr o m 95- så är allt fördraget, men det är inte alls sant.
Den senaste jag byggde om från manuella speglar/hissar till eldrivna varianter var en -97a, den saknade alla kablar som behövdes till konverteringen så där gick det några timmar enbart till att demontera kabelhärvan, följa kablarna och plocka ut godbitarna och sedan föra över till den nya bilen. Från säkring och relä till mittkonsolen och ut till dörrarna.
Som du säger så går det ju om man vill men problemet blir ju färgen och jag kollade under askkoppen och fann ingen kabel. Även som jag sa förut så blir det nog inget av att byta inredning i bilen pga att det blir flerfärgat och stöter på andra problem, det må vara en projekt bil men om jag behöver dra nytt så blir ju det som du sa med några fler timmars arbete. Men tack för svaret ändå :)
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]