Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1198512
Det här har jag brottats med ett tag och nöjesskruvat på det mesta utan att det fått effekt...

Så här är det. Ofta så vibrerar det från 80 km/h och uppåt. Otroligt svårt att få grepp om för ibland är det i ratten, ibland i "bilen". Inget riktigt mönster utan det kommer lite när det vill. Kör jag i motorvägsfart kommer det nästan alltid i ratten (men inte alltid alltså, bara nästan). Bromsar jag då så skakar hela bilen.

Ytterligare en pusselbit är att emellanåt när jag krypkör i 20-25 km/h så gungar bilen som en anka, antingen fram/bak eller som idag; höger/vänster.

Det sista gör väl att däcken är huvudmisstänkta och i så fall kanske att de ändrar form med temperaturen vilket förklarar att det kommer och går lite grand. Däcken är Goodyear Efficient Grip Performance på original 16" och de var nya när de kom på bilen för 3 år sedan. Det som är lite mysko är att jag för något år sedan bytte hjul till helt andra och då ändå hade problemet. Men ankgången kan väl inte vara något annat än orunda hjul? Jag har funderat lite om det är en defekt ABS-enhet som på något vis småpulsar bromsarna och ger motsvarande effekt. Har dock ingen värmeutveckling från bromsarna när jag stannar.

Någon som har fler vettiga idéer vad det kan vara?

Hur kan man få kontrollerat hjul som blir orunda när de får annan temperatur? De svalnar så klart hos däckgubben antar jag.

Bytt utan effekt: Drivaxlar, stötdämpare/fjäderben, länkarmar, bakvagnsbussningar, bromsok, bromsskivor, momentstagen och säkert lite till. Nybesiktigad, inga anmärkningar på bussninar/leder fast jag bad dem kika extra.
#1198525
Låt oss anta att det är kontrollerat att det inte är vanlig oballans.

Jag har haft däck med cordfel som "gungat" i låg fart, ok i måttlig fart, och durrat i 100km +.
Omöjligt att se, öven om hjulet snurrades upphissat, men efter några (flera) hundra mil, syntes det på hur de blev slitna ojämnt runt varvet.

Du har koll på att ev centrumringar i plast är hela och är i rätt mått?
(Endast ej orginal alufälgar, och du skriver orginal 16")

Anliggande broms (även mycket lite) är mycket vanlig orsak till diffusa men kraftiga durr på V70N, (mer regel än undantag) men mindre vanligt på första generationen.
Men med nya bromsdetaljer (inkl ALLA ok?) så känns det inte troligt.
Såvida inte problemet UPPSTOD när bromsarna byttes. Tex skräp bakom bromskivan så den ligger snett på navet.

Vinda fälgar?

Eller bakre hjullagers axeltapp?
Axeln i lagret kan ha fått en smäll av sladd mot trottoarkant eller nått, så hela navet vobblar något.
Borde synas om man åker/joggar bakom i lågafarten det är värst.

Lite långsökt ang hjulagret?
Ja, men skulle förklara varför hjulbyte inte hjälper!
#1198526
Ja, jag tycker också det borde ses på däcken nu efter 5000 mil att de var ojämnt slitna ifall det var så. Inte uppenbart men får kanske mäta mig fram. Det är originalfälgar och alla oken bytta. Volvo original bak och Biltema fram.

Men som sagt, kan en rätt utrustad däckfirma se detta även om det krävs värme för att det ska inträffa?
#1198528
Med hjulen i ballanseringsmaskinen borde man se om däcken kastar så mycket att bilen skulle durra.

Eller måste du köra några mil innan det händer även i lågfart?
#1198532
Vanligen lite körning först ja. Men i undantagsfall har det även varit med kall bil från start.

Rätt irriterande att det inte är ett solklart mönster. Men visst, ifall bilen ställt sig på bulan vid parkering blir det kanske en inbuktning istället... Fast det luriga är att jag för två år sedan labbade med att byta hjul till helt andra och då var det ändå där.
#1198536
Har lite funderingar om någon solenoid i ABS ligger och fladdrar liksom. Är det möjligt nu när bilen är till åren eller är det bara långsökt? Om det är möjligt, borde det gå att hitta något som avslöjar att det är felet?

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]