Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av granfinale
#1197885
Hej,
Jag har en T5 05:a med vad jag tror är den stora stereon, den där det sitter en högtalare uppe på instrumentbrädan.
De c70 som inte har den högtalaren, vad har dom för system?
Vad är skillnaden? Om det är någon? Ljudmässigt original från fabrik,
Eftersom jag förstår att vissa kan ju uppgradera sina system.
Jag tittar på att köpa en Coupe nu, 01-02:a men har fått för mig att det ena systemet är bättre, men jag kan ha fel.
Tacksam för svar

Mvh

Uffe
av c7098
#1197918
Som jag förstått det så finns det dom med och utan pro logic surround, mittenhögtalaren, sen har cab ytterligare två subwoofers i ryggstödet på baksätet. Har ej hört en C70 utan PL, men det är stor skillnad till en V70 utan, det är också stor skillnad att köra utan PL, man kan koppla i och ur PL, plus att man kan ha 3ch stereo, i en C70.
Huvudenheten har jag ingen koll på, men dom flesta original C70 jag sett har en dubbel din, mina två har SC-901, men då har båda PL systemet.
av granfinale
#1197923
c7098 skrev:Som jag förstått det så finns det dom med och utan pro logic surround, mittenhögtalaren, sen har cab ytterligare två subwoofers i ryggstödet på baksätet. Har ej hört en C70 utan PL, men det är stor skillnad till en V70 utan, det är också stor skillnad att köra utan PL, man kan koppla i och ur PL, plus att man kan ha 3ch stereo, i en C70.
Huvudenheten har jag ingen koll på, men dom flesta original C70 jag sett har en dubbel din, mina två har SC-901, men då har båda PL systemet.
Om dom har den här stereon, vilken är denna? utan mitt högtalaren på instrumentbrädan.
Har alla cabbar subwoofers?
Bilagor
stereo.jpeg
stereo.jpeg (228.4 KiB) Visad 938 gånger
av c7098
#1197929
Det är en SC-901, (eller möjligen en SC-900, tror att 900 är en äldre modell av 901, men har samma funktioner i stort). Såvitt jag vet så har alla cab med PL även subwoofer, dom utan PL är jag inte helt 100 på. Sen skiljer det på Engelska bilar, dom kan ha dom märkligaste kombinationer av utrustning. GT pack innebär att dom borde vara fullutrustade, PL ljudet och hela köret.

Det är en SC-901, det syns på stora bilden.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1198116
c7098 skrev:Som jag förstått det så finns det dom med och utan pro logic surround, mittenhögtalaren, sen har cab ytterligare två subwoofers i ryggstödet på baksätet. Har ej hört en C70 utan PL, men det är stor skillnad till en V70 utan, det är också stor skillnad att köra utan PL, man kan koppla i och ur PL, plus att man kan ha 3ch stereo, i en C70.
Huvudenheten har jag ingen koll på, men dom flesta original C70 jag sett har en dubbel din, mina två har SC-901, men då har båda PL systemet.
Dubbel DIN är "original" i alla bilar ur 70 serien. Bortsett från subbwofers så kan du få samma system i s\v70.
Dubbeldin fanns ju redan i 850 in så det är inget unikt för C70.
av granfinale
#1198118
c7098 skrev:Det är en SC-901, (eller möjligen en SC-900, tror att 900 är en äldre modell av 901, men har samma funktioner i stort). Såvitt jag vet så har alla cab med PL även subwoofer, dom utan PL är jag inte helt 100 på. Sen skiljer det på Engelska bilar, dom kan ha dom märkligaste kombinationer av utrustning. GT pack innebär att dom borde vara fullutrustade, PL ljudet och hela köret.

Det är en SC-901, det syns på stora bilden.
Jag har tittat på ett par T5:or men ingen av dom hade centerhögtalaren på instrumentbrädan.
Är det dock så att det är fortfarande bra kräm i högtalarna. Min C70 Cabbe T5 har mkt bra ljud, antar att det kan bero på subwoofers oxå? Eller?
P.s som ni märker har jag på sätt och vis noll koll på dessa olika.
Men håller med, i UK är det en salig blandning
av c7098
#1198171
Nexus skrev: Dubbel DIN är "original" i alla bilar ur 70 serien. Bortsett från subbwofers så kan du få samma system i s\v70.
Dubbeldin fanns ju redan i 850 in så det är inget unikt för C70.
Har sett 70 serie bilar i England med gamla enkel din stereon, en salig blandning där borta, vet inte om dom har bytts ut efteråt eller sålts med dom dock.

granfinale skrev:
Jag har tittat på ett par T5:or men ingen av dom hade centerhögtalaren på instrumentbrädan.
Är det dock så att det är fortfarande bra kräm i högtalarna. Min C70 Cabbe T5 har mkt bra ljud, antar att det kan bero på subwoofers oxå? Eller?
P.s som ni märker har jag på sätt och vis noll koll på dessa olika.
Men håller med, i UK är det en salig blandning
Svenska C70 är väl ungefär 50/50 om dom har PL, Engelska har det oftare, det är vad jag har märkt när jag har varit på jakt efter C70 T5. Om din cab har två högtalare i dörren och en uppe vid A stolpen så lär det vara samma konfiguration som med PL, utom centern då. På S/V70 utan PL så har man bara en högtalare i dörren och en vid A stolpen, så var det på min 00 V70 GLT blackline i alla fall.
Det var bra ljud i V70n, men PL systemet i C70n är mycket bättre, även med centern urkopplad.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1198176
Sitter även högtalare i bakdörrarna på S\v70. Kan även kompletera med diskanter i d stolpe på V70.
av c7098
#1198179
Nexus skrev:Sitter även högtalare i bakdörrarna på S\v70. Kan även kompletera med diskanter i d stolpe på V70.
Stämmer, diskanterna i D stolpen är väl standard, eller? Hade dom i min V70, som inte hade PL stereon.
av granfinale
#1198186
c7098 skrev:
Nexus skrev: Dubbel DIN är "original" i alla bilar ur 70 serien. Bortsett från subbwofers så kan du få samma system i s\v70.
Dubbeldin fanns ju redan i 850 in så det är inget unikt för C70.
Har sett 70 serie bilar i England med gamla enkel din stereon, en salig blandning där borta, vet inte om dom har bytts ut efteråt eller sålts med dom dock.

granfinale skrev:
Jag har tittat på ett par T5:or men ingen av dom hade centerhögtalaren på instrumentbrädan.
Är det dock så att det är fortfarande bra kräm i högtalarna. Min C70 Cabbe T5 har mkt bra ljud, antar att det kan bero på subwoofers oxå? Eller?
P.s som ni märker har jag på sätt och vis noll koll på dessa olika.
Men håller med, i UK är det en salig blandning
Svenska C70 är väl ungefär 50/50 om dom har PL, Engelska har det oftare, det är vad jag har märkt när jag har varit på jakt efter C70 T5. Om din cab har två högtalare i dörren och en uppe vid A stolpen så lär det vara samma konfiguration som med PL, utom centern då. På S/V70 utan PL så har man bara en högtalare i dörren och en vid A stolpen, så var det på min 00 V70 GLT blackline i alla fall.
Det var bra ljud i V70n, men PL systemet i C70n är mycket bättre, även med centern urkopplad.
Vad det ser ut att vara på bilderna så har den 2 högtalare i varje dörr, Samma som på min Cabbe.
Dock utan centerhögtalaren.
Kanske en dum fråga, vad skiljer Pro Logic systemet från de "vanliga" systemen som sitter i C70?
Man kan ju tycka att eftersom C70 var lyxbilen och "pärlan" hos Volvo så borde man ju använt det bästa?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]